مقاله مفصل روزنامه ایران با تیتر: پارسی‌جو بعد از گوگل مورد توجه کاربران

نویسنده: تیم پارسی‌جو
مقاله مفصل روزنامه ایران با تیتر: پارسی‌جو بعد از گوگل مورد توجه کاربران

پس از قرار گرفتن پارسی‌جو در جایگاه دوم موتورهای جستجو و توجه بیشتر کاربران ایرانی به این جستجوگر بومی نسبت به موتورجستجوی پرقدرت بینگ ، روزنامه‌ی ایران در یک مقاله‌ اقدام به تحلیل نقش جستجوگر بومی پارسی‌جو در میان کاربران ایرانی کرد. در ادامه خلاصه‌ای از این تحلیل را بازگو خواهیم کرد.

روزنامه‌ی ایران در شماره ۸۲۶۴ و درتاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ، یکی از عناوین خود را به موضوع راه‌اندازی جستجوگرهای بومی و توجه کاربران ایرانی به جستجوگر بومی پارسی‌جو اختصاص داد.

ایران با این مقدمه تحلیل خود را آغاز کرد: یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید، حمایت از شرکت‌ها برای راه‌اندازی جست‌و‌جوگر بومی است. دولت اکنون از دو جست‌و‌جوگر ملی به نام‌های پارسی جو و یوز حمایت می‌کند و طبق تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از بین جست‌و‌جوگرهای ایرانی، جست‌و‌جوگر(جویشگر) پارسی‌جو، رتبه دوم را بعد از گوگل در ایران به دست آورده است.

سپس چند جستجوگر بومی موفق در دنیا در کشورهایی که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی نیست، معرفی و آماری از سهم آن‌ها در بازار آن کشور ارائه شد.

روح‌الله رحمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در طی مصاحبه با ایران، به نیاز هر کشور به  موضوع موتورجستجوهای بومی اشاره کرد و دلیل آن‌ را شفاف نبودن نتایج جستجو در جستجوگرهای غیربومی نظیر گوگل و معرفی تعداد انبوهی از سایت‌ها غیرمرتبط و دور کردن کاربر از هدف اصلیش  دانست.

امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی طرح ملی موتور جستجوگر پارسی‌جو نیز به ایران گفت: ۸۰ درصد مردم برای ورود به فضای مجازی و سایت مورد نظر خود با اینکه حتی آدرس سایتی را می‌دانند از موتورهای جست‌و‌جو مانند گوگل استفاده می‌کنند؛ درصورتی که قابلیت‌های جست‌و‌جوگرهای ایرانی مغفول مانده  و این درحالی است  که  موتورهای جست‌و‌جوگر بومی با توجه به این‌که بر بستر وب ایران و زبان فارسی طراحی و راه‌اندازی شده، نسبت به جست‌و‌جوگرهای غیربومی بسیار کاراتر است و بسیار بهتر و سریع تر به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد.

در ادامه روح‌الله رحمانی یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی موتورهای جستجوگر ملی را بعد اقتصادی آن‌‌ها دانست و تصریح کرد با راه‌اندازی موتور جستجوی سکویی(دو نوع موتور جست‌و‌جو عام و خاص یا سکویی وجود دارد. موتور جست‌و‌جوی سکویی موتور جست‌و‌جوی پنهان و کلیدی است که در حوزه اقتصاد، اپلیکیشن، بهداشت، دولت الکترونیک و... فایل‌ها و داده‌های خاص سازمانی کاربرد دارد) می‌توان سود زیادی عاید اقتصاد کشور کرد.

خیراندیش نیز از توانایی پارسی‌ جو به عنوان موتورجستجوی سکویی و سودآوری اقتصادی آن و درآمدزایی از طریق تبلیغات هدفمند گفت و بیان داشت: مقیاس اقتصاد وب ایران خیلی کوچک و بر اساس ارائه بنر در سایت‌ها است نه کلیک. هر سایتی بیش از ۴۰ بنر را جا می‌دهد در حالی که با چشمک زدن باعث اذیت کاربران شده و از سوی دیگر ضمن محدودیت جا، گران است. این درحالی است که درآمدزایی از طریق تبلیغات هدفمند در موتورهای جست‌و‌جوی ملی مقرون به صرفه‌تر است و معایب بنر سایت‌ها را ندارد و به‌راحتی می‌توان از این طریق درآمدزایی کرد.

خیراندیش قابلیت مکان محور، ارائه نقشه جاده و ترجمه را به دیگر امکانات جستجوگر ملی پارسی جو نیز اضافه کرد و از نیاز به همکاری پلیس برای نشان دادن نقاط مختلف شهرها از طریق دوربین سخن گفت.

در پایان خیراندیش از نیاز جستجوگرهای ملی به حمایت ملی و معنوی سخن گفت و اظهار کرد: موتور جست‌و‌جو نیاز به پهنای باند، دیتاسنتر، سخت افزار و تجهیزات و نیروی انسانی دارد و هزینه بر است. از این‌رو باید از موتورجست‌و‌جو حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری نسبت به قبل شود. از سوی دیگر نیاز به حمایت معنوی داریم و باید سازمان‌ها و نهادها کمک کرده و ضمن قرار دادن صفحه پارسی جو در صفحه اول شبکه‌های خود، داده‌های خود را آزاد کنند. به علاوه‌ اینکه سازمان‌ها نباید نگاه جزیره‌ای داشته باشند و بدانند این طرح ملی ضمن اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده کشور، برای اقتصاد کشور هم سود آور خواهد بود.

امید است تا با رشد روزافزون پارسی‌جو شاهد قرارگیری پارسی‌جو در صدر موتورهای جستجو باشیم. بی شک این مهم با حمایت شما کاربران پارسی‌جو و سازمان‌ها محقق خواهد شد.

برای مشاهده‌ی متن کامل این خبر در روزنامه‌ی ایران کلیک کنید.

مجموع رتبه (2)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - علی

    سلام ببخشید رتبه پارسی جو الان در سایت الکسا در ایران 370 است چرا انقدر کم؟ واقعا حیف این مرورگر با این امکانات و سرعت نیست؟ با مدیران کافه بازار صحبت کنید تا پارسی جو تبلیغ بشه!!! بازار یه قسمتی داره بالای کافه بازار یه علامت سوال هست میزنید نوشته افزودن برنامه به بازار میتونید برید پارسی جو رو بزارید تو بازار!!!! منتظریم:(;);)

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - علی

    دوست عزیز. پارسی جو یک جستجوگر هست. یک موتور جستجو. مثل گوگل یا بینگ. مرورگر یه چیز دیگه هست مثل فایرفاکس و کروم. اپلیکیشن پارسی جو در بازار هست و می تونید دانلود کنید

  • مهمان - علی

    پرس‌وجو

    خب باشه موتورجستجو من کاری با اون ندارم خودم هم میدونم که تو بازار هست و دانلود هم کردم و نزدیک 2 ساله از پارسی جو استفاده میکنم میگم چرا تبلیغش نمیکنید از وقتی برنامه موبایلی پارسی جو رو دارم تو بازار هی نوشته تعداد نصب شده 10000 این رقم باید به 31000000 برسه!!! مثلا جستجوگر بایدو در چین رتبه1 و جهان2 هست!!! ولی پارسی جو در ایران370 و در جهان 17350!! تبلیغ کنید و بزارید روی ایکون بالای کافه بازار تا مردم دانلود کنن ما هم حمایت میکنیم سپاس

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!