گفتگوی جذاب کاربرانه با مدیر اجرایی پارسی‌جو

گفتگوی جذاب کاربرانه با مدیر اجرایی پارسی‌جو

۴۲ امین قسمت برنامه‌ی کاربرانه از شبکه‌ی یک سیما به موضوع موتورهای جستجوگر اختصاص یافت. دکتر خیراندیش مدیر اجرایی جستجوگر بومی پارسی‌جو نیز به عنوان کارشناس این قسمت از برنامه در کاربرانه حضور یافتند و با مجری این برنامه به گفتگو نشستند. تماشای این گفتگوی جذاب خالی از لطف نیست. پیشنهاد می‌کنیم آن‌را از دست ندهید.

کاربرانه یک مجله تصویری با موضوع فن آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه های دیجیتال است که مدت زمانیست از شبکه یک سیما در حال پخش است. جنگ سایبری، خانواده و فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکار در فضای مجازی برخی از موضوعات این برنامه بوده است.

شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶، ۴۲امین قسمت از برنامه‌ی کاربرانه با موضوع جستجوگرها به روی آنتن رفت. کاربرانه‌ی ۴۲ که با حضور دکتر خیراندیش، مدیر اجرایی پارسی‌جو، به عنوان کارشناس این برنامه از شبکه‌ی یک سیما پخش شد به موضوع جستجوگرها و مشخصا موتورهای جستجوی بومی پرداخت.

همه‌ی ما در طول روز به موضوعاتی برخورد می‌کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص آن موضوعات به موتورهای جستجوگر مراجعه می‌کنیم. موتورهای جستجو نتایج یافت شده را بر اساس محبوبیت و تعداد بازدید لیست می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند. موتورهای جستجوگری که نام ونشان اکثر آن‌ها برای ما آشنا است و اکثر آن‌‌ها غیربومی و غیر ملی هستند.

در ابتدا دکتر خیراندیش با این مقدمه به سراغ بحث جستجوگرها رفتند: "در فضای مجازی هیچ چیز قابل دسترس به صورت فیزیکی وجود ندارد، در واقع موتورهای جستجو یک حلقه واصل بین اطلاعات در وب و کاربران محسوب می‌شود."

در اثر کشورها موتورهای جستجو بیشترین بازدید را به خود اختصاص می‌دهد.

پیچیده‌ترین فعالیت در فضای مجازی از نظر طراحی، پیاده‌سازی و اجرا مختص موتورهای جستجو است.

می‌توان موتورهای جستجو را به دو دسته تقسیم کرد: موتورهای جستجوی جهانی همچون گوگل و بینگ که به کل دنیا سرویس می‌دهد و جستجوگرهای بومی همچون یاندکس روسیه، نیور کره جنوبی، بایدو چین و ... که بستری برای ارائه خدمات به کاربران یک کشور محسوب می‌شوند.

مجری این برنامه از مزیت جستجوگرهای بومی سوال کرد و از کارشناس خواست تا فواید جستجوگرهای بومی را بیان کنند. دکتر خیراندیش در پاسخ به ایشان ذکر کرد:

"جستجوگرهای بومی با تمرکز بر یک زبان خاص و سرویس دهی به یک کشور می‌توانند اطلاعات داخل وب را بسیار خوب پردازش و به کاربر ارائه نمایند. موتورهای بومی با در اختیار داشتن اطلاعات مفید داخل کشور همچون مقالات، اصناف، پایان‌نامه‌ها و ... بستر بسیار مناسبی برای دسترسی به اطلاعات بومی آن منطقه به حساب می‌آیند. گواه این موضوع نیز نمونه‌های موفق این نوع جستجوگرها در دنیا نظیر کره جنوبی، روسیه و ... است."

دکتر خیراندیش ادامه داد:

"جستجوگرهای بومی براساس ذائقه کاربران یک کشور، فرهنگ، بافت اجتماعی و تفکر جمعی موجود در کشور اسناد را ارائه می‌دهند. جستجوگرهای جهانی چون گوگل نمی‌تواند بهترین پاسخ را نمایش دهند بلکه صرفا محبو‌ب‌ترین پاسخ را ارائه می‌کنند. اما زمانی که یک جستجوگر بتواند بر اساس یک تفکر جمعی و فرهنگ یک کشور، اسناد را نمایش دهد بسیار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد."

مدیر اجرایی پارسی جو جنبه‌ی اقتصادی و ایجاد شغل جستجوگرهای بومی را نیز مورد بررسی قرار دادند و افزودند: "موتورهای جستجوی بومی علاوه بر درآمد زایی برای کشور، با جذب نیروهای متخصص و اشتغال‌زایی می‌توانند زمینه‌ای برای عدم خروج متخصصان و زبدگان از کشور را فراهم آورند."

می‌توانید ویدئوی کامل این گفتگو را از بخش زیر مشاهده کنید.

برای تماشای این قسمت از برنامه‌ی کاربرانه در آپارات کلیک کنید.

مجموع رتبه (2)
4.5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - مهدی

    سلام لطفا بلاگ های جدیدتر و جذاب تر و بهتر رو بزاریدممنون میشم

    دارای رتبه 3.5 از 5 ستاره
  • مهمان - علی

    عالی بود ما حمایت میکنیم

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!