موتورهای جستجوی بومی، جایگزین گوگل؟

 موتورهای جستجوی بومی، جایگزین گوگل؟

تصور کنید دسترسی به جستجوگرهایی مثل گوگل یا یاهو برای مدتی در کشور قطع شود. این اتفاق می‌تواند برای حوزه‌های مختلف مثل سیستم آموزشی تاثیرگذار باشد و در این راستا طرح و تقویت یک جستجوگر بومی از همین دریچه توجیه‌پذیر و ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، طرح و ایده جستجوگرهای بومی تقریبا در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد مطرح شد که موضوعیت آن هم حلقه تهدیدات و تحریم‌هایی بود که هر روز بر علیه کشور تنگ‌تر می‌شد. همین مساله نیاز به ایجاد گزینه‌های داخلی تولیدات و خدمات خارجی را چند برابر می‌کرد. جویشگر بومی یکی از این گزینه‌های جایگزین داخلی است که همچنان از اهمیت برخوردار بوده و به آن توجه می‌شود.

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جویشگرهای بومی

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اعتبارات اختصاص‌یافته به طرح جویشگر بومی بیان کرد: کل اعتباری که تاکنون در طرح جویشگر اعتبار داده شده است، حدود ۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۰ میلیارد از این مبلغ هزینه شده است. سهم "پارسی‌جو" و "یوز" به عنوان دو جویشگر بومی از این هزینه در حدود ۲ میلیارد تومان و تامین زیرساخت پردازشی آنها بوده است.

علیرضا یاری با بیان این ادعا که جویشگرهای بومی تاکنون توانسته‌اند به روزانه ۷۰۰ هزار بازدید و حدود ۲۰۰ هزار پرس‌وجو دست پیدا کنند که نشان‌دهنده دستیابی به بازار حداقلی است، گفته بود: قطعا این بازار نیاز به توسعه دارد و باید به روزانه چندمیلیون پرس‌وجو دست پیدا کنیم. یکی از برنامه‌‌های در نظر گرفته شده برای توسعه بازار جویشگر، سوق دادن سازمان‌های دولتی به استفاده از جویشگرهای بومی است. شناسایی و تولید خدمات مبتنی بر نیاز خاص کاربران بومی و تولید و غنی کردن محتوای فارسی نیز از دیگر برنامه‌‌های آتی برای افزایش قدرت و جذابیت جویشگرها است.

براساس آخرین نتایج گزارش‌شده توسط وب‌آزما، دقت نتایج ارائه‌شده توسط جویشگرهای بومی در حدود ۸۰ درصد دقت نتایج ارائه‌شده توسط بهترین جویشگرهای غیربومی است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمرکز اصلی جویشگرهای بومی بر پرس‌وجوهایی است که به زبان فارسی ارائه می‌شوند و وب‌آزما نیز در ارزیابی‌های خود این موضوع را مورد توجه قرار داده است. با این حال، توانایی شناسایی صفحات پرکاربرد و مهم انگلیسی و امکان جستجو روی این صفحات نیز مورد انتظار است و قطعاً در ارزیابی‌ها هم لحاظ می‌شود.

خدمات جویشگرهای بومی هنوز بلوغ نرسیده است

در این باره مژگان فرهودی، مدیر آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب پژوهشگاه، در پاسخ به اینکه آیا موتورهای جستجوی بومی در اندازه جویشگرهای بومی سایر کشورها قابلیت دارند، به ایسنا گفت: قطعا در حال حاضر هنوز این خدمات به بلوغ کافی برای استفاده همه‌جانبه نرسیدند و بنابراین نمی‌توان آنها را به صورت کامل جایگزین کرد، اما می‌‌توان در زمینه‌هایی که قوت بیشتری دارند از آنها بهره‌برداری کرد. به عنوان نمونه برای خدمت جستجوی پیمایشی که در آن به دنبال آدرس یک سایت می‌‌گردیم در حال حاضر جویشگرهای بومی در وضعیت خوبی قرار دارند. سرویس‌‌های جانبی نظیر ترجمه ماشینی و سرویس خبر با استقبال خوبی از جانب کاربران بومی مواجه شده است.

اما جویشگرهای داخلی بازار بزرگی را در بخش‌های آموزشی و پژوهشی دارند که می‌‌توانند با تقویت زیرساخت‌های خود و هوشمندسازی بیشتر در سطح وسیعی کاربران ایرانی را جذب کنند. از جمله دیگر فرصت‌های مناسب موجود برای جویشگرهای بومی جستجوی امن و خدمت‌رسانی در سطح کودکان و مقاطع مختلف آموزش و پرورش است که فرصت مناسبی برای ظهور و بروز خود دارند. سرویس جستجوی سازمانی نیز سرویسی است که می‌تواند با تعامل بین جویشگرهای بومی و مراکز دولتی در بسیاری از سازمان‌های دولتی جایگزین جویشگرهای موجود آنها شود که بعضا از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند.

فرهودی همچنین با اشاره به تفاوت جویشگرهای ایرانی با مشابه خود خاطرنشان کرد: هنوز جویشگر بومی با بسیاری از جویشگرهای بومی نظیر یاندکس روسیه فاصله قابل توجهی دارد و قطعا برای رسیدن به بلوغ مناسب باید مسیر دشوار و طولانی را طی کند. اما می‌‌توان با تمرکز بیشتر در زمینه‌‌های ذکرشده و فرهنگ‌‌سازی استفاده از آنها، به تدریج بازار خود را بزرگ کرده تا به سطح بلوغ مناسبی برسد.

جویشگر بومی اشتغال‌زا بوده است

نقش موتورهای جستجو بر ایجاد شغل نکته مهم دیگری است در این باره مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه معتقد است: جویشگرهای بومی در حال حاضر حدود صدها نفر پرسنل را جذب کرده و توانسته‌اند جوانان مستعد و متخصص را در زمینه‌‌های مرتبط به کارگیرند. در صورتی‌‌‌که پروژه‌های مرتبط با جویشگر در یک طرح ملی و بزرگ بخواهند عملیاتی شوند قطعا هزاران فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و بازار بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

نقش جویشگر بومی در تولید محتوای داخلی

اما خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات و مجری طرح افزایش تولید محتوای بومی دیجیتال، درباره نقش جویشگرها در افزایش محتوای بومی گفته است: دو جویشگر بومی مطرح یوز و پارسی‌جو هستند که کمک زیادی به تولید محتوای بومی می‌کنند.

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی هم اظهار کرده بود: مهم‌ترین سرویس فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی، موتورهای جستجوگر هستند و البته به دلیل رقابت سختی که با گوگل وجود دارد، ورود به آن دشوار است، اما حوزه IT‌ هر کشوری که جویشگر بومی دارد، از حوزه‌های پایه فناوری اطلاعات آن کشور است.

یاری با بیان اینکه استراتژی جویشگرهای بومی این است که کاری کند مردم به سمتش بیایند، اظهار کرد: طرح جویشگر بومی ما پنج ساله است، تا سه سال توسعه و یکپارچگی و دو سال هم بحث پشتیبانی که به ثمر بنشیند، اما مهم‌ترین چالش این است که مردم باید به سمت جویشگرهای بومی بروند تا این طرح موفق شود، در غیراینصورت این طرح موفق نخواهد شد.

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با بیان اینکه در تعداد جویشگرها محدودیتی وجود ندارد، گفت: ما با توجه به بودجه‌ موجود، می‌توانیم از سه جویشگر حمایت کنیم.

«پارسی‌جو» «یوز»، جویشگرهای بومی ایرانی

«گرگر» و «پارسی‌جو» موتورهای جستجوی ملی هستند که قدمت آنها به حدود ۱۰ سال نیز می‌رسد و «یوز» همچنان جدیدترین جستجوگرهای بومی است، اما ظاهرا این جویشگرها آنچنان که باید مورد استقبال عمومی قرار نگرفته‌اند و همچنان تمایل مردم برای مراجعه به موتور گوگل بیشتر است.

در این مورد محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معتقد است باید توقع خود را از موتورهای جست وجو مشخص کنیم و البته انتظار دارد این موتورها در یک فضای رقابتی توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند، بتوانند بخشی از نیازمندی‌های مردم را از طریق توانمندی داخلی تامین کنند و مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جستجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه می‌دهد.

اما در حال حاضر  دو موتور جستجوی «پارسی‌جو» و «یوز» در ایران فعالیت دارند که توسط شرکتهای دانش‌بنیان تاسیس شده و نگه‌داری می‌شوند. پارسی‌جو تحت حمایت دانشگاه یزد و جویشگر یوز محصول شرکت دانش‌بنیانی است که از طریق سازمان فناوری اطلاعات گرنت پژوهشی گرفته و گسترش آنها نیازمند حمایت دولت است.

امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جستجوگر پارسی‌جو، در توضیح دلایل راه‌اندازی این جویش‌گر بومی گفته بود: در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پرکردن جای گوگل و یاهو راه‌اندازی نمی‌شود. با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می‌کنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد به همین خاطر به طور مداوم پارسی‌جو با این موتورهای جستجوگر مقایسه می‌شود درحالی که هدف ما پاسخگویی به نیازهای بالقوه کاربران در اینترنت است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود افزود: قرار نیست پارسی‌جو، جای گوگل را در ایران بگیرد چرا که پارسی‌جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می‌کنند و در واقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.

در هر حال حمایت از جویشگرهای بومی براساس تهیه و ارائه طرح کسب‌وکار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسیده و مقرر شد که مدل‌های کسب‌وکار موتورهای جستجوی «پارسی‌جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند.

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - عباس مهدوی

    مهم‌ترین عامل گرایش به جستجوگر یکی قدرت بالای جستجو و دیگری تنوع خدمات است اگر چین توانسته گوگل را کنار بزند پیش از موضوع فیلتر علتش این است که تقریباً هیچ خدمتی گوگل ندارد که نمونه‌ی چینی‌اش همان یا بهترش را نداشته باشد.

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!