آنچه که باید درباره سزنم، موفق‌ترین جستجوگر بومی در اروپا، بدانید

جستجوگر بومی سزنم

موتورهای جستجوگر بومی به لحاظ شناختی که از فرهنگ و نیازهای مردم منطقه‌ و حوزه‌ی خود دارند می‌توانند خدمات و سرویس‌های موثرتری نسبت به جستجوگرهای عمومی در اختیار کاربران منطقه‌ی خود بگذارند. در این مقاله سعی داریم تا از یک جستجوگر بومی موفق در اروپا با نام  سزنم (Seznam) سخن بگوییم که از کشور جمهوری چک برخواسته است.

امروزه موتورهای جستجوگر  زیادی بر روی شبکه وب فعال هستند که هر یک الگوریتم جستجوی خاص خود را دارند و به نحوی به جستجوی آنچه‌ موردنظرکاربر است، می‌پردازند. در میان این جستجوگرها، جستجوگرهای بومی از ارزش به‌خصوصی برخوردارند، چرا که دانش بومی بیشتری نسبت به مردم و نیازهای کشور و منطقه حوزه خود دارند و قادرند خدمات و سرویس‌های کارآمدتری را نسبت به جستجوگرهای عام ارایه کنند.

جمهوری چک از جمله کشورهایی است که گوگل در آن، جایگاه اول را به عنوان یک جستجوگر قدر و به نام ندارد و دلیل آن هم وجود جستجوگر بومی و پرآوازه‌‌ای به‌نام سزنم در این کشور است.

Seznam.cz پربازدیدترین پرتال اینترنتی در جمهوری چک و کشورهای چک زبان اطراف آن نظیر پاراگوئه، اسلواکی و بخش‌هایی از آلمان است. صفحه اصلی سزنم روزانه حداقل ۲/۵ میلیون بازدیدکننده دارد. سرویس‌های تجاری و غیرتجاری سزنم نیز سال‌ها است که توسط کاربرانی که به دنبال سرگرمی، یافتن اطلاعات یا دوستان در فضای اینترنت هستند، قابل استفاده است. جستجوگر بومی سزنم با بیش از ۱۰۰۰ نیرو و کارمند توانسته است به سهم ۵۰ درصدی از بازار جستجوگرها در کشور خود دست‌یابد. به‌طور تقریبی ۹۰ درصد از مردم این کشور اروپایی از جستجوگر سزنم یا سرویس‌های متنوع آن بهره می‌برند.

موتورجستجوی سزنم

جستجوی متنی، کاتالوگ، پست الکترونیک با بیش از ۷/۵ میلیون حساب کاربری، سرویس خبر و سرویس تبلیغات حرفه‌ای از جمله سرویس‌هایی است که سزنم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

سزنم نمونه‌ی موفق یک جستجوگر اروپایی است که در کشور ۱۱ میلیون نفری جمهوری چک، دارای ۶ میلیون کاربر است.

سزنم تنها یک موتور جستجو نیست. صفحه آغازین seznam، پورتالی است که به بازدیدکنندگان خود امکان جستجوی اخبار، بازی، وضعیت آب و هوا، سرویس ایمیل، دسترسی به جزئیات نقشه و جستجو در فضای وب را می‌دهد. برای درک بیشتر از قدرت این جستجوگر در کشور خود بد نیست نیم نگاهی به جدول ذیل داشته باشیم.

نام کشور درآمد(میلیارد دلار) درصد تبلیغات در درآمد تعداد نیرو سهم پرس‌و‌جو تعداد پرس‌و‌جو در روز
سزنم جمهوری چک ۰/۱۳ میلیارد دلار اکثر درآمد ۱۱۰۰ ۵۰٪ در جمهوری چک ۸ میلیون

تاریخچه‌ی سزنم

Seznam در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط فردی به نام Ivo Lukačovič راه‌اندازی شد. سزنم در زبان چکی به معنای لیست است اما در مفهوم گسترده‌تر به معنای فهرستی از اطلاعات است.  Lukačovič در ابتدا این وبسایت را به عنوان یک مجموعه‌ لینک و فهرستی از بهترین وبسایت‌های چک، ایجاد کرد و به سرعت، با اضافه کردن مجموعه‌ای از اخبار و اطلاعات، آن را به عنوان یک محصول جستجوی پیشرفته برای بازار چک زبانان، گسترش داد. این بنیان‌گذار، در سال اول ایجاد وبسایت خود روزانه پذیرای حدود ۱۰۰۰۰ بازدیدکننده بود و به تدریج با قرار دادن بنر تبلیغات در صفحه اول سایت، به کسب درآمد روی آورد.

سزنم و Ivo Lukačovič

در سال ۱۹۹۸، سزنم سرویس پست الکترونیک رایگان و پرتال خبری NovinKy.cz را راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۰۱ سرویس firmy.cz برای جستجو در میان تمام کسب و کارهای ثبت شده در جمهوری چک اضافه شد؛ سرویسی که سزنم محبوبیت ابتدایی خود را مدیون آن است. این سرویس شامل کسب‌و‌کارهای مختلف با کلیه اطلاعات آنهاست که کاربران می‌توانند هر نوع محصول یا کسب‌و‌کار را با توجه به نظرات ارائه شده در این موتور جستجوگر، جستجو کنند و حتی بر اساس امتیاز دهی، آنها را اولویت‌بندی کنند. این سرویس به کاربر، امکان خرید، کسب تجربه خرید دیگران و حتی چگونگی مراجعه به محل آن بنگاه اقتصادی را فراهم می‌کند.

در همان سال سرویس دیگری به نام Sreality.cz با هدف تسهیل جستجوی خانه و آپارتمان و اجاره‌ی آن توسط سزنم راه‌اندازی شد. این جستجوگر در سال بعد نیز، پرتالی مشابه را برای خرید وسایل نقلیه نو و دست دوم آغاز نمود.

در مدت کوتاهی پس از آن، معرفی چند سرویس دیگر از جمله سرویس تبلیغات بومی (SKlik.cz )، سرویس ویدئو و سرویس ثبت و اضافه کردن تصویر برای نقشه موجب شد تا در سال ۲۰۱۰ پیش از ۵ میلیون کاربر اینترنت چک‌زبان، حداقل در ماه یکبار به سزنم سر بزنند.

سرویس SKlik سزنم

در سال ۲۰۱۳، سزنم بر روی ارائه‌ی  اپلیکیشن‌های موبایل برای بیشتر سرویس‌هایش تمرکز کرد. یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های این جستجوگر، اپلیکیشن نقشه‌ی Mapy.cz است که توانست در سال ۲۰۱۴ سه جایزه را توسط سازمان Internet Info جمهوری چک، از آن خود کند.

سزنم در رقابت با گوگل

سه دلیل عمده‌ای که موجب شده تا سزنم در میان چک‌زبانان، سهم قابل توجهی از بازار را در برابر گوگل، از آن خود کند، عبارتند از:

۱- سزنم، اولین و بزرگترین شرکت اینترنتی و جستجوگر بومی در جمهوری چک بود و درزمانی‌که سایر رقبا مدام در حال پیدایش و ظهور در فضای وب بودند، سزنم قادر بود تا از وضعیت اول  بودن خود استفاده کند و جایگاه خود را در میان کاربران چک زبان تحکیم بخشد. علاوه بر آن، با وجود فراگیر شدن استفاده از اینترنت در جمهوری چک، سزنم توانست از عدم آگاهی و تسلط حداقلی کاربران چکی به زبان انگلیسی، بهره ببرد و با بهینه‌سازی خود برای زبان بومی، جایگاه دست‌نیافتنی برای خود بسازد. اما آنچه که موجب شده است تا ‌seznam بتواند جایگاه خود را در میان کاربران چک با وجود استفاده زیاد از زبان انگلیسی توسط کاربران، حفظ کند، ارا‌ئه خدمات بومی متنوع نظیر ابزارهای پیشرفته و هوشمند زبان، سرویس نقشه، جستجوگر خبر و .....است.

۲- مورد دوم تمرکز باورنکردنی این جستجوگر بر روی ارائه‌ی خدمات به مخاطبان بومی از طریق توجه به بازارهای داخلی چک است. seznam به دنبال جهانی شدن و یا پورتالی برای جذب مخاطب از اطراف جهان نیست. seznam  به نحوه‌ی جستجوی کاربران چک‌زبان در فضای وب، ترتیب کالاها و خدمات موردنیاز و مورداستفاده‌ی مخاطبان چک زبان و بازار تبلیغاتی توجه کرده و این امر موجب رشد آن شده است. کاری که برای جستجوگری چون گوگل به صرفه نیست تا  آن ‌را در مقیاس جهانی و برای تمام کشورها انجام دهد.
یک مثال عالی از این موضوع، رقابت سرویس نقشه‌ی سزنم با سرویس نقشه گوگل است. یکی از عمده دلیل‌هایی که موجب شده تا سرویس نقشه‌ی سزنم نسبت به رقبای بزرگی چون گوگل بهتر باشد، توجه ویژه به ارائه‌ی سرویس نقشه‌ای است که به کاربران چکی در زمینه‌ی سرگرمی‌ مورد علاقه‌شان یعنی پیاده‌روی کمک می‌کند. سزنم با ارائه‌ی سرویس نقشه ویژه گردش و تفریح به‌صورت آفلاین ( در جنگل‌ها و مناطق دور از دسترس که امکان ارائه خدمات اینترنت به صورت آنلاین وجود ندارد) وارایه مسیرهای صحیح و جذاب، در کشور خود محبوب شده است.

راه‌کارهای ابتکاری و نوآورانه در سزنم

۳- سزنم، همواره به دنبال توسعه‌ و نوآوری بوده است. شناسایی فرصت های موجود و ارائه‌ی بهترین سرویس‌ها و توسعه آن‌‌ها موجب شد تا جستجوگر سزنم همواره درصدر باشد. برای مثال در سال ۲۰۱۳، سزنم یک راه‌کار ابتکاری و نوآورانه برای ارائه‌ی نتایج جستجو معرفی کرد. این جستجوگر در صفحه نمایش نتایج خود با قراردادن اسکرین شات وب‌سایت‌ها، به کاربران، برای انتخاب سریع یک سایت و دسترسی و بازدید سریع از آن، بسیار کمک می‌کرد.

سخن پایانی

سزنم یکی از نمونه‌های شاخص از موتورهای جستجویی است که موفق به رقابت واقعی با گوگل، در بازار ملی شده است. برای کسب و کارهایی که می‌خواهند در فضای اینترنت در جمهوری چک تبلیغات آنلاین داشته باشند، مسلما سزنم بهترین گزینه است.

سزنم چیزی حدود ۹۰ درصد از بازار تبلیغات آنلاین جمهوری چک را در اختیار دارد.

در واقع با سرویس‌های کسب و کار سزنم و همچنین پرتال‌هایی که سزنم راه‌اندازی‌کرده‌است، گوگل به عنوان تبلیغ‌کننده‌ی آنلاین، انتخاب دوم در این کشور محسوب می‌شود. سرویس SKlik سزنم تقریبا معادل سرویس Adwords گوگل است؛ با این تفاوت که نسبت به گوگل با اطلاع دقیق از نیازهای مردم، تبلیغات مرتبط با خواسته‌های کاربران را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد. اما بیشتر از همه ‌ی این‌ها، سزنم به عنوان یک مثال عالی از شرکتی است که با درک درست از نیازهای کاربران و با درنظر گرفتن آن به عنوان مهم‌ترین گزینه در ارائه‌ی سرویس‌های خود به سمت پیشرفت حرکت کرده است.

‌آن‌چه در این مقاله ذکر شد تنها بخش کوچکی از خدمات و سرویس‌های گسترده‌ی جستجوگر بومی سزنم بود. در مقالات آینده سرویس‌های سزنم را به صورت کامل‌تری تشریح خواهیم کرد.

منتظر بازخوردها و نظرات ارزشمندتان در مورد این مقاله هستیم.

مجموع رتبه (4)
4.5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - محمد حسین

    سلام لطفا در مورد بایدو هم مطلبی بزارید

    دارای رتبه 4.5 از 5 ستاره
  • سلام. حتما . سپاس از نظرتون

  • مهمان - کاربر خوب پارسی جو

    سلام
    البته با وجود این که خیلی از چکی‌ها سزنم رو انتخاب کرده اند اما همچنان گوگل در اون کشور هم اول و موتور بومی شون دومه.
    یه نکته دیگه هم این که حتی برخی خیابان‌های نقشه ایران در نقشه سزنم از نقشهٔ پارسی‌جو به روز تره!
    و آخرین نکته این که در دوره‌ای کوتاه نوشتن «ی» معرفی و مرسوم شد اما وقتی مجدد علامت کوتاه‌شدهٔ «ى» مورد توجه قرار گرفت متاسفانه اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشد. به طوری که هنوز در رسانه ها از جمله سیمای جمهوری اسلامی ایران و حتی در مدارس و کتاب‌های درسی نوشتن «ی» مورد توجه است.

    بر اساس استعلامی که از فرهنگستان داشته‌ام و متن صریح موجود در سایت آن فرهنگستان :
    ـ براى کلمات مختوم به هاى غیرملفوظ، در حالت مضاف، از علامت «ء» استفاده مى‌شود:

    خانهٔ من، نامهٔ او

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • سلام. سپاسگزارم از نظری که گذاشتید. در کشور جمهوری چک رقابت بین گوگل و سزنم زیاد هست و گاهی این اتفاق افتاده که گوگل از سزنم پیشی بگیره ولی در بیشتر اوقات سزنم سهم بیشتری از گوگل داره و این مورد در دو سال اخیر تشدید شده.
    در مورد نقشه پارسی جو نیز، بدون تردید اگر با دقت نگاه کنید نقشه ایران پارسی جو بسیار کامل تر از هر نقشه دیگری برای کشور ایران است. حتی بسیاری از روستاهایی که شما هیچ اثری از آنها در گوگل نمی بینید در نقشه پارسی جو دیده می شود.
    البته این امکان وجود دارد که بعضا مواردی پیدا بشه که در نقشه پارسی جو دیده نشده که باعث نمی شه انصاف را رعایت نکنیم و نقشه مثلا سزنم را کامل تر از پارسی جو بدانیم.
    همیشه شاد و موفق باشید

  • مهمان - کاربر خوب پارسی جو

    پرس‌وجو

    سلام-
    اولا ممنونم که نظرم رو با این که انتقادی بود قراردادید- این نشونهٔ خوبی‌تونه
    دوم نکتهٔ دوم رو بی انصافی تلقی نکنید. چراکه خود بنده هم در مواردی که برخی ایراد به نقشه پارسی جو نسبت به نقشه گوگل که به مراتب از نقشه سزنم کامل تره - لااقل در مورد ایران ، می گرفتند می گفتم که خیابان ها و کوچه هایی هم هست در پارسی جو که در نقشهٔ گوگل نیست و ...
    دلیلم برای نوشتنش این بود که از بازخوردهایی که خیلی قبل به پارسی جو فرستاده بودم برای به روز شدن برخی عکس ها یا خیابان ها مورد اصلاح قرار نگرفته. و این خوب نیست که نقشه ایران پارسی جو این ضعف رو نسبت به نقشهٔ سزنم داشته باشه وگرنه انصافا مزیت نسبت به اون نقشه که خیلی داره و البته باز برای این که بی انصافم ندونید باید عرض کنم موردی هم بوده که فرستادم و اصلاح شده.

    دارای رتبه 4 از 5 ستاره
  • سلام. ممنون از دلسوزی و حس خوبی که نسبت به پارسی جو دارید. بدون تردید موارد اصلاحی که توسط شما و دیگر دوستان فرستاده می شه ترتیب اثر داده می شه و این مهم بیشتر از قبل در اولویت کاری ما قرار می گیره. سپاس فراوان

  • مهمان - محمد حسین

    امید وارم که پارسی جو هم به همین پر طرفدار ی برسه.

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • سلام. ممنون از حمایت زیباتون. تمام تلاش ما هم ارایه سرویس ها و خدمات ارزنده به کاربران است

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!