رشد استفاده از پروتکل امن https در میان سایت‌های اینترنتی

رشد استفاده از پروتکل امن https در میان سایت‌های اینترنتی

تابستان دو سال پیش خبری مبنی بر قرار دادن فاکتور https جزء فاکتورهای رتبه‌بندی جستجوگر گوگل منتشر شد. در طی دو سال ، دکتر Peter Meyer از شرکت MOZ  مطالعه‌ای در زمینه‌ی نرخ و میزان پذیرش و منطبق شدن سایت‌ها با HTTPs  انجام داد و نتایج بررسی خود  را در جولای ۲۰۱۶ یعنی حدود دو هفته‌ی پیش انتشار داد.

از زمانی‌که اینترنت با رشد فزاینده‌ی خود به مرکزی مهم برای تجارت و تبادل ایده‌ها و اطلاعات تبدیل شد، امن نگه‌داشتن و حفاظت از اطلاعات حساس که در فضای وب برای وبسایت‌ها ارسال می‌شد و استفاده از راه‌کارهای امنیتی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

موتورهای جستجو نیز تا به امروز سعی دارند اتصال امنی را برای کاربران در هنگام استفاده از خدمات و سرویس‌هایشان ایجاد کنند تا آن‌جا که در آگوست ۲۰۱۴، خبری مبنی بر قرار گرفتن https جزء اولویت‌ها و فاکتورهای مهم الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل و در نتیجه برقراری فضای امن و امنیت  نتایج و وبسایت‌هایی که توسط جستجوگرها یافت می‌شود، در تیترها عنوان شد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها با انتشار خبر قرار گرفتن عامل https جزء فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل، پروتکل خود را به https تغییر دادند و بسیاری دیگر به خاطر ریسک بالای این قضیه، از این جابجایی و تغییر صرف نظر کرده و حتی انجام و اجرای آن توسط گوگل را غیر ممکن دانستند.

تفاوت http و https در چیست؟

http فرم استانداردی است که برای دسترسی به یک وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش اول آدرس یک وبسایت است. در مقابل https با اضافه کردن یک لایه‌ی امنیتی برای پنهان کردن و رمزنگاری اطلاعات در SSL و به اشتراک‌گذاری یک کلید با سرور مقصد، هک کردن آن وبسایت را بسیار سخت می‌کند.

http در مقابل https

دکتر Meyers (مایرز) از شرکت MOZ در طی دو سال، داده‌های حاصل از اجرایی شدن و به انجام رسیدن این هدف توسط گوگل را جمع‌آوری و بررسی و یافته‌های خود را منتشر کرد.

بنابر آمار به دست آمده از MOZ ،  تا قبل از آگوست ۲۰۱۴، تنها حدود ۷ ٪ از نتایج نشان داده شده در صفحه‌ی اول گوگل، https بودند که درست یک هفته پس از آن و با انتشار خبر تغییر در فاکتورهای رتبه‌بندی بر اساس https، این آمار به ۸ ٪ افزایش یافت. اما پس از گذشت دوسال و با تغییر و به روز رسانی الگوریتم‌های رتبه‌بندی بر اساس https ، این آمار رشد ۳۰ درصدی را به دنبال داشت. به عقیده‌ی دکتر مایرز این رشد تدریجی تنها به دلیل به روزرسانی‌های الگوریتم‌های https نیست بلکه بسیاری از وب‌سایت‌ها برای قرار گیری از صفحه‌ی اول نتایج پروتکل خود را به https تغییر می‌دادند.

درصد وب سایت های https در صفحه اول نتایج گوگل

دکتر مایرز پیش‌بینی می‌کند که در طی یک تا یک و نیم سال آینده بیش از ۵۰ ٪ از نتایج صفحه‌ی اول جستجو ، سایت‌های https را نشان می‌دهد و در این مدت جستجوگر ها نیز الگوریتم‌های رتبه‌بندی مبتنی بر https خود را قوی‌تر خواهند کرد.

با همه‌ی این‌ها این نکته مورد اهمیت است که هر تغییر فاحش در محدوده‌ی موارد مربوط به URL سایت‌ها به خصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ، ریسک بالایی دارد بنابراین لازم است تا قبل از استفاده از https، صاحبان وب‌سایت‌ها زمان، هزینه و ریسک‌های ممکن را بسنجند و در این مورد تصمیم گیری کنند.

در انتها توصیه دکتر مایرز این است که اگر صاحبان وب‌سایت‌ها هنوز از https استفاده نمی‌کنند، حداقل از تعداد وب‌سایت‌هایی که در زمینه فعالیتشان این جابجایی و تغییر به https را انجام داده‌اند، آگاه باشند.

پارسی جو نیز به‌‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت جستجوی ایران و به‌منظور امنیت بیشتر داده‌های خود و کاربران از این پروتکل استفاده می‌کند. اگر در مورد این پروتکل امنیتی و مزایا و معایب آن می‌دانید آن را با دوستان خود در بخش نظرات به‌اشتراک بگذارید.

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!