یاهو به تصاحب ورایزون درآمد؛ پایان یک جستجوگر نوستالژیک

یاهو به تصاحب ورایزون درآمد؛ پایان یک جستجوگر نوستالژیک

دوشنبه ۲۵ جولای ۲۰۱۶ - Verizon(ورایزون) به‌دنبال برنامه‌ی خود برای ساخت سلسله‌ای از کسب‌وکارهای دنیای دیجیتال که از حیث کاربران و تبلیغات می‌تواند با گوگل و فیس بوک به رقابت بپردازد، اعلام کرد که هسته‌ی اصلی کسب‌وکار اینترنتی یاهو را با پرداخت نقدی ۴.۸۳ میلیارد دلار خریده است.

‌‌Yahoo(یاهو) و علی‌الخصوص پیام رسان آن(Yahoo Messenger) خاطرات زیادی را برای بسیاری از ما در دهه‌ی ۸۰  زنده می‌کند. خاطرات تلخ و شیرینی که همه آن را با صدای دلنواز!! اتصال به اینترنت مودم‌های Dial up( دیال آپ) و سرعت لاک‌پشتی آن به یاد می‌آوریم. و پیام ر‌سان آن! پیام‌رسانی که آغاز بسیاری از اصطلاحات رایج بین کاربران مثل asl plz ، pm و شکلک‌های Emoji بود.

اما بالاخره Yahoo نیز به گروه موتور جستجوهای از رده خارج شده پیوست. موتور جستجوهایی که با وجود گوگل و جستجوگرهای محبوب بومی دیگر جایی در میان کاربران نداشتند و یاهو آخرین بازمانده‌ی آن‌ها ،علی‌رغم تلاش بسیارخود، از میدان به در شد.

هفته‌ی گذشته یاهو ضرر خالص ۴۴۰ میلیون دلار در سه ماه‌ی دوم سال ۲۰۱۶  را گزارش داد و درپی آن اعلام کرد که هیئت مدیره، تغییر استراتژی را برای پیشرفت های بزرگ در نظر دارند. اما روز گذشته با انتشار خبر خرید یاهو توسط Verison(ورایزون)، یکی از سلاطین مخابراتی آمریکا، تعجب همگان برانگیخته شد.

این قرارداد که در آخر هفته‌ی گذشته بسته شده بود، دو غول بزرگ اینترنت یعنی یاهو و AOL(ای او ال) را زیر سایه‌ی یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی کشور آمریکا، متحد ساخت. ورایزون، که سال گذشته AOL را به مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار خرید، اکنون یاهو و سرویس های مشتری‌پسند آن نظیر جستجو، اخبار، finance، ورزش، ویدئو، ایمیل و شبکه‌ی اجتماعی  Tumblr(تامبلر) را نیز از آن خود کرد. به این لیست می‌توان سرویس‌های خبری محبوب Techcrunch و huffington post شرکت AOL را نیز اضافه کرد. ورایزون با ترکیب یاهو و AOL هم‌اکنون بیش از ۲۵ برند را در اختیار دارد.

این معامله سهام ارزشمند یاهو در شرکت چینی Alibaba(علی بابا) را شامل نمی‌شود. مبلغ این قرارداد بسیار پایین‌تر از ۴۴ میلیارد دلار پیشنهاد شده توسط مایکروسافت به یاهو در سال ۲۰۰۸ و یا ۱۲۵ میلیارد دلاری که در اوج حباب قیمتی سایت‌های dot.com در سال ۲۰۰۰ میلادی ارزش‌گذاری شده بود، است.

تاریخچه یاهو در یک نگاه

  • ۱۹۹۴: تاسیس یاهو
  • ۲۰۰۰: ارزش‌گذاری ۱۲۵ میلیارد دلاری یاهو در اوج حباب قیمتی سایت‌های dot.com
  • ۲۰۰۲: گوگل پیشنهاد مناقصه‌ی ۳ میلیارد دلاری یاهو را رد کرد.
  • ۲۰۰۸: پیشنهاد ۴۴.۶ میلیارد دلاری مایکروسافت به یاهو رد شد.
  • ۲۰۱۳: شبکه‌ی اجتماعی تامبلر(Tumblr) توسط یاهو به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار خریداری شد.
  • ۲۰۱۵: یاهو ۴.۴ میلیارد خالص را از دست می‌دهد.
  • ۲۰۱۶: ورایزون با مبلغ ۴.۸ میلیارد دلاری برای خرید یاهو موافقت می‌کند.

مدیر اجرایی یاهو، Marissa Mayer(ماریسا مایر) گفت: یاهو شرکتی که دنیا را تغییر داد و به برند جهانی تبدیل شد و این کار را با ترکیب شدن با  ورایزون و AOL ادامه خواهد داد. خانم مایر در ایمیلی به کارمندان یاهو گفت: من عاشق یاهو هستم و به همه‌ی شما ایمان دارم و دوست دارم تا فصل بعدی یاهو را نیز ببینم.

ورایزون اعلام کرد که معامله برای هسته‌ی اصلی کسب‌وکار اینترنتی یاهو که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، ورایزون را به یک شرکت جهانی رسانه‌ی تلفن همراه تبدیل می‌کند. فراتر از بحث تبدیل شدن به یک شرکت جهانی رسانه، مدیر اجرایی ورایزون Lowell McAdams(لاول مک آدامز) سهم بیشتری را برای رونق تبلیغات در دنیای آنلاین انتظار دارد و فکر می‌کند که این معامله در زمینه کسب‌وکار تبلیغات تلفن همراه به او کمک خواهد کرد. ورایزون به عنوان شبکه‌ی تلفن همراه برجسته‌ی آمریکا در حال حاضر داده‌های زیادی را از کاربران گوشی‌های هوشمند در اختیار دارد که می‌تواند از آن به عنوان یک منبع و معدن استفاده کند.

با یاهو، ورایزون ۶۰۰ میلیون  کاربر فعال ماهانه موبایل این شرکت اینترنتی را همچون سرویس ایمیل، yahoo finance و شبکه‌ی اجتماعی تامبلر که در میان این نسل محبوب است، از آن خود می‌کند.

مدیر اجرایی AOL، تیم آرمسترانگ گفت که این معامله در حقیقت رهاکردن پتانسیل کامل یاهو و ایجاد یک بازیکن در زمینه‌ی رسانه‌ تلفن همراه بود.

ورایزون هنوز راجع به سرویس جستجوی یاهو تصمیمی نگرفته است، سرویسی که در دهه‌ی گذشت شکست سختی را برای یاهو در مقابل گوگل رقم زد. خرید یاهو توسط ورایزون ریسک‌های زیادی را به دنبال دارد چرا که ورایزون برای تلفن‌های همراه و سرویس‌های اینترنتیش مشهور است و تجربه‌ی اندکی در کسب‌وکار و تبلیغات محتواهای دیجیتالی دارد.


با این حال این مالکیت که تا اوایل سال ۲۰۱۷ تکمیل خواهد شد، سوالات متعددی را راجع به از بین رفتن برند یاهو و برنامه‌ی ورایزون در ذهن‌ها ایجاد کرده است.

بنابراین ورایزون آماده است تا به امثال گوگل و فیس بوک تبدیل شود. در سال ۲۰۱۵ این دو تکنولوژي عظیم ادعا کردند که بزرگترین سهم را در بازار آگهی‌های دیجیتال دارد. اما آیا ورایزون می‌تواند برای ماندن و دیده شدن خود در این بازار رقابت کند یا نه؟

مایکل گودمن مدیر مرکز strategy Analytics سوال بزرگی را مطرح می‌کند: ورایزون با این برند ها می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟

خانم مایر نیز که در سال ۲۰۱۲ یکی از راس‌های شرکت شد و پیشرفت اندکی را برای سوددهی این شرکت انجام داد، به خاطر انجام این معامله، مورد انتقاد شدید سهامداران یاهو است و سرنوشت کاری و ادامه‌ی همکاری با او مشخص نیست.

یاهوی دوست‌داشتنی و نوستالژیک ما احتمالا به خاطره‌ها بپیوندد. منتظر شنیدن خاطره‌های شما از این جستجوگر قدیمی هستیم.

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - مهمان

    بسیار ممنونم که تازه‌ترین و به‌روزترین اخبار رو به گوش ما میرسونین. یاهو جستجوگر محبوب همه دهه ۶۰ هاست. حیف شد:(

  • سلام. سپاس. متاسفانه یاهو در دوره نزول خودش فروخته شد. جالب اینکه واتس اپ نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار توسط فیسبوک خریده شد اما یاهو با این عظمتش تنها ۵ میلیارد دلار.

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!