آنچه که باید درباره بایدو، دومین جستجوگر محبوب دنیا، بدانیم (بخش دوم)

آنچه که باید درباره بایدو، دومین جستجوگر محبوب دنیا، بدانیم (بخش دوم)

بایدو یک شرکت تکنولوژی بر پایه اینترنت است که توانسته با نوآوری و بومی سازی در بازار چین به موفقیت دست یابد. در این مقاله سعی داریم شما را با بایدو و انواع خدماتش در فضای مجازی آشنا کنیم. همانطور که در بخش اول این مقاله ذکر شد، بایدو با ارائه‌ی انواع سرویس‌های متناظر با نیاز و ترجیحات محلی مردم توانسته به شهرت خوبی برسد و جای خالی جستجوگرهای عمومی چون گوگل را در میان چینی‌ها پر کند. در بخش دوم در نظر داریم تا ضمن بررسی نقش قوانین دولت چین در کمرنگ شدن گوگل، آینده‌ی جستجوگرهای بومی در چین را تحلیل کنیم.

روند رو به رشد جمعیت کاربران اینترنت در چین، بازار داغ و جذابی برای سرمایه‌گذاری‌های اینترنتی به نظر می‌رسد. از طرفی بسیاری از کاربران با موتورهای جستجو، سفر خود در اینترنت را آغاز می‌کنند. بایدو یکی از جستجوگرهای موفق چین است که با تکیه بر همین دو اصل توانسته سهم قابل توجهی از بازار جستجو در چین را در دست خود بگیرد و از این طریق کسب درآمد میلیارد دلاری داشته باشد. در همین راستا، مقاله‌ای را به معرفی بایدو، خدمات و تکنولوژي این جستجوگر چینی اختصاص دادیم. در بخش اول از بایدو، تاریخچه‌ و نحوه‌ی کسب درآمد این موتور جستجوی پربازدید در چین گفتیم. در بخش دوم این مقاله نیز در نظر داریم تا ضمن بررسی قوانین دولتی چین برای حضور وب‌سایت‌های بیگانه در فضای مجازی چین، سهم گوگل در بازار جستجوی این کشور را بیان کنیم و آینده بایدو، این جستجوگر چینی را مورد بررسی قرار دهیم.

نهایت استفاده بایدو از مشکلات گوگل در چین

چین در زمره کشورهایی است که به شدت بر فضای مجازی نظارت می‌کند. دیوار آتش عظیم چین(GFW) بزرگترین و پیشرفته‌ترین مکانیزم فیلتر وب‌سایت‌ها است که در سایه‌ی آن، محیط اینترنت پاک و عاری از هرگونه محتوای غیراخلاقی و مخالف فرهنگ چین برای مردم آن کشور فراهم شده و بسیاری از وب‌سایت‌های پربازدید جهان را از حضور در فضای اینترنت چین محروم کرده است.

همان‌طور که مشخص است دولت چین پیشگیری را بهتر از درمان می‌داند. از این رو برای محافظت اطلاعات کشور و شهروندان و حفظ امنیت فضای مجازی، دسترسی بسیاری از وب‌سایت‌های بیگانه همچون گوگل را به پایگاه داده‌های عظیم کاربران خود، محدود و متوقف ساخته است.

در سال ۲۰۰۶ گوگل با فیلتر نتایج غیراخلاقی و حساس سیاسی و با هدف از دست ندادن کاربران میلیاردی خود در چین، یک نسخه‌ی اختصاصی چینی ها را با نام google.cn راه‌اندازی کرد. پس از فیلترینگ‌های پی در پی سرویس‌های گوگل توسط دولت چین و محدودیت دسترسی به این جستجوگر، سرانجام در سال ۲۰۱۰ و در پی حمله‌ی ‌‌سایبری به سرور‌های گوگل در چین و هک حساب gmail فعالان حقوق بشر چینی، گوگل اعلام کرد قصد ندارد به سانسور نتایج در google.cn ادامه دهد. این کار منجر به تعطیلی google.cn و بسته‌شدن دفاتر گوگل در چین شد و گوگل سرورهایش را از چین به هنگ‌کنگ منتقل کرد. دولت چین ممنوعیت گوگل در چین را به جهت تامین محتوای سالم برای جامعه، پیشرفت و سوددهی میلیارد دلاری جستجوگرهای بومی چون بایدو و حمایت از شرکت های محلی به نفع چینی‌ها می‌دانست.

توقف ناگهانی گوگل در چین مثال بازری از تصمیمات نابخردانه و لحظه‌ای شرکت‌های اینترنتی که در یک کشورخارجی فعالیت می‌کنند، است. در واقع اگر شرکتی قصد راه‌اندازی یک تجارت و یا سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی را دارد، لازم است قوانین بومی و محلی آن منطقه را رعایت کند و آداب‌ و رسوم و فرهنگ آن ملت را در ارائه‌ی سرویس‌هایش در نظر بگیرد.

گوگل پس از گذشت چند سال، به بازگشت به بازار چین و از سرگیری فعالیت‌هایش در این کشور پرجمعیت تمایل نشان داده ‌است. این‌که چین دومین بازار بزرگ برای تبلیغات اینترنتی در دنیا است و بر اساس تخمین شرکت eMarketer در سال ۲۰۱۶، بالای ۴۰ میلیارد دلار برای انجام تبلیغات دیجیتال هزینه خواهد شد، و این عدد تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۸۸ میلیارد دلار می‌رسد، می‌تواند دلیل بسیار محکم اصرار گوگل به بازکردن راهی برای ورود به چین باشد.

با همه این‌ها، نمی‌توان کمرنگ شدن گوگل و سرویس‌های پرطرفدار این کمپانی امریکایی در چین را در  موفقیت و پیشرفت سریع جستجوگرهای چینی بی تاثیر دانست. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این گوگل بود که با اشتباهات استراتژیک خود، بازاری به این وسعت را از دست داد، در حالی که این شرکت می‌توانست همانند دیگر کمپانی‌های امریکایی ( مثل اپل) و با احترام گذاشتن به قوانین کشور چین و مقداری انعطاف بیشتر  جایگاه بسیار خوبی در این کشور داشته باشد.

سرویس‌ها

امروز بایدو شرکتی عظیم است که صدها سرویس را ارائه می‌کند، در ذیل قابل‌توجه‌ترین سرویس‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • Baidu.com: در  Baidu.com کاربران به سرعت وب را برای یافتن صفحات مرتبط جستجو می‌کنند. جستجوی بایدو نتایج جستجو را به صورت ترکیبی از اخبار، تصاویر، موزیک و ویدئو نمایش می‌دهد.
  • (Baidu Adwords(Pheonix Nest: بایدو با ارائه پلت‌فرم جامع تبلیغاتی مشابه سرویس Adwords گوگل، در صفحه‌ی نتایج جستجو تبلیغات را انجام می‌دهد.
  • (Baidu map(百度地图: نقشه بایدو با نمایش یک نقشه تعاملی و مسیریابی تمام چین را پوشش می‌دهد. در این نقشه حتی نقشه داخلی برخی مکان‌ها مانند مراکز تجاری بزرگ قابل مشاهده است.
  • (Baidu Cloud یا Baidu Yun(百度云: سرویس ذخیره‌سازی ابری رایگان
  • Baidu Teiba: خدمات فروم آنلاین برای ایجاد انجمن‌های تخصصی توسط کاربران و شرکت در بحث‌ها
  • (Baidu Knows(百度知道: سرویس پرسش و پاسخ مشابه Quora و یا Yahoo Answers
  • Baidu News: سرویس خبر بایدو
  • Biadu MP3 Search: سرویس جستجوی موزیک بایدو
  • Baidu Image Search: جستجوی در میان میلیون‌ها تصویر در سراسر اینترنت
  • Baidu Video Search: سرویس جستجوی ویدئو بایدو
  • Baidu Baike: دانشنامه عظیم آنلاین مشابه ویکی‌پدیا( اگرچه مانند ویکی پدیا قابلیت ویرایش توسط کاربران را ندارد)
  • Baidu Anti-Virus: مجموعه نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان. بایدو با ارائه این مجموعه Qihoo بزرگترین رقیبش که بازار امنیت وب‌ در چین را در دست گرفته با مشکل روبه‌رو ساخته است.
  • Baidu Yi: سیستم عامل گوشی‌های هوشمند بر پایه‌‌ی سیستم عامل اندروید
  • Baidu Tongji: پلت‌فرم تجزیه و تحلیل وب مشابه Google Analytics
  • Baidu Browser: مروگر وب بایدو مشابه گوگل کروم
  • Qunar: سرویس خدمات مسافرتی بایدو
  • Baidu Zhanzhang: مجموعه ابزارهای رایگان برای وب‌مسترها
  • (Baidu Index(Biadu Zhishu: یافتن trendها و کلمات و عبارات داغ در جستجو مشابه سرویس google Trends
بایدو اولین شرکت چینی است که  پروتکل (WAP(Wireless Application Protocol و دستیارهای دیجیتال شخصی(PDA) مبتنی بر جستجوی تلفن همراه را ارائه کرد.


تکنولوژي هوشمند بایدو

کمپانی بایدو سرمایه‌گذاری عظیمی در مبحث یادگیری عمیق(Deep learning) و دیگر اشکال هوش مصنوعی برای بهبود توانایی و قابلیت‌های خود در زمینه‌هایی مانند بینایی کامپیوتر، تشخیص گفتار و تجزیه و تحلیل متن انجام داده است. این کمپانی با تکیه بر دانش یادگیری عمیق، نسخه بدون لنز عینک گوگل با نام چشم بایدو را طراحی و ارائه کرده است. دوربینی در یک سمت این دستگاه تعبیه شده که با تجزیه و تحلیل اشیا اطراف، اطلاعات صوتی را به هدفون سمت دیگر این دستگاه ارسال می‌کند. کاربران می‌توانند با دستورات صوتی و یا حرکتی، چشم بایدو را کنترل و یا با آن صحبت کنند. چشم بایدو به سیستم تلفن همراه یا تبلت متصل است که به هنگام مشاهده‌ی یک شیئ و فشردن کلیدی در کنار دوربین چشم بایدو، اطلاعاتی راجع به شیئ مورد نظر به سرعت در دستگاه همراه نمایش داده می شود.

موتور جستجوی چینی بایدو از تخصص خود در زمینه‌ی نگاشت داده و هوش مصنوعی برای طراحی و توسعه تکنولوژی ماشین‌های بدون راننده نیز استفاده کرده است. این کمپانی هم‌اکنون در حال تست فناوری خودروهای بدون راننده در جاده‌های پکن و استان‌های جنوب شرقی چین است و تولید انبوه این خودرو‌ها را در برنامه‌ پنج سال آینده‌ی خود گنجانده است.

آینده‌ی بایدو

صنعت موتور جستجو در چین با سرعتی باورنکردنی و در یک فضای رقابتی شدید در حال تحول است. رقبای اصلی بایدو، ارائه دهندگان آمریکایی خدمات جستجو به زبان چینی  مانند(Yahoo! China) و شرکت‌های اینترنتی در چین مانند Sina، Sohu، Netease، Tencent هستند. در حال حاضر جستجوگر Qihoo 360 سریع‌تر از بایدو در صنعت جستجوگرها در حال پیشرفت و رشد است و این موضوع سهم بازار بایدو را تحت تاثیر قرار داده است. 

موتورهای جستجو در چین

Qihoo 360 توسط یک شرکت نرم‌افزارهای امنیتی طراحی و با ارائه‌ی موتور جستجوی so.com معروف شد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی گردید اما تنها پس از سه سال توانست ۳۰٪ بازار چین را از آن خود کند. Qihoo 360 محبوبیت خود را مدیون رشد صنعت تلفن همراه است. بایدو نیز برای حفظ بقای و سهم بازار خود نیاز به نوآوری دارد. با توجه به آخرین گزارش سالانه بایدو، این شرکت باید با شناسایی بهتر نیازها و صرف هزینه‌ی بیشتر برای امر تحقیق و توسعه جایگاه خود را حفظ کند. بایدو در حال حاضر یک شرکت چینی با بازاری در کشورهای آسیای جنوب شرقی است اما برنامه‌ی گسترده‌ای برای گسترش و استفاده از آن به عنوان یک پلت‌فرم جهانی در نظر گرفته است.

سخن آخر

داستان بایدو از زمانی که هنوز startup کوچکی بود تا به امروز که به دومین موتور جستجوی مستقل دنیا تبدیل شده است می‌تواند برای بسیاری از افراد تاثیر گذار و الهام بخش باشد. بایدو با وجود رقیب سرسختی چون گوگل توانست کم کم جای خود را در میان کاربران چینی باز کند و با تلاش بسیار و استراتژی‌های موثر و مفید خود چهره‌ی عمومی خود در جامعه را بهبود بخشد. داستان موفقیت بایدو مصداق همان جمله‌ای است که بارها آن‌را از انسان‌های بزرگ و موفق شنیده‌ایم: بارها شکست خوردم اما برای رسیدن به رویاهایم هرگز تسلیم نشدم.

 

مجموع رتبه (5)
4.5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - مصطفی

    واقعا پارسی جو عالیه و امیدوارم هر روز بهتر و بهتر بشه.
    فقط لطفا اپلیکیشن iOS پارسی جو رو هم منتشر کنید ممنون.

    دارای رتبه 4.5 از 5 ستاره
  • مهمان - ali

    لطفا شما هم مثل چین. کاری کنید گوگل برای دو هفته فیلتر و مسدود بشه و کاری کنید که به جای اون پارسی جو دانلود کنن ممنون

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - mqrsynsc


    متن هاتون خیلی یک طرفه هست. 'بایدو' فقط یک فرصت طلب بود که بخاطر وجود حکومت مارکسیستی / کمونیستی چین تونست با کپی کردن نرم افزار های اپن سورس در یک فضای رقابتی نابرابر و تنها در یک کشور به موفقیت برسه. ( 'برای مثال مرورگر بایدو کپی پروژه اپن سورس کرومیوم گوگل هست که 'بایدو' ظاهرش رو تغییر داده و به سرقت اطلاعات مردم می پردازه 'ایا این کار اخلاقی و درست هست ؟ ' )
    ایا نباید انسان در هر شغل و جایگاهی که هست اخلاقی عمل کند. ایا نباید بی طرف و با انصاف باشد. یکم در مقاله هاتون این ها رو رعایت کنید. چون در نهایت کسی که طرف خوبی باشد پیروز خواهد شد.

    دارای رتبه 4 از 5 ستاره
  • مهمان - mqrsynsc

    دوست عزیز سپاس از نظرتون. فکر می کنم درباره بایدو خیلی عجولانه قضاوت می کنید. اگر کمی درباره سرویس های بایدو جستجو کنید حتما به قدرت و تلاش این شرکت پی می برید. بایدو در حوزه هوش مصنوعی هم بسیار توانمند عمل کرده. البته ما منکر این نیستیم که دولت چین در این حوزه به بایدو کمک کرده بلکه باید هم همینطور باشه و کمک کنه البته به شرط رقابتی آزاد. یه نکته دیگه. به نظر شما گوگل اطلاعات کاربران را سرقت نمی کنه و فقط بایدو سرقت می کنه؟؟ و نکته دیگه اینکه پروژه اپن سورس هم برای همین هست که شما اونا توسعه بدی و این سرقت نیست. باز هم نکته دیگه اینکه به جز بایدو، جستجوگرهای بومی مثل یاندکس در روسیه، سزنم در جمهوری چک و نیور در کره جنوبی هم بسیار موفق بوده اند که البته اونا دیگه در فضایی آزاد رقابت کرده اند. دعوتتون می کنم درباره سرویس های این جستجوگرها از جمله بایدو بیشتر عمیق بشید تا به تلاش اونها پی ببرید. چرا که خود بایدو هم رقبایی در چین داره که برای بقا باید با اونها بجنگه. شاد باشید

  • مهمان - mqrsynsc

    پرس‌وجو

    من خودم بیشتر مواقع از yandex استفاده می کنم. دامنه 'com' یاندکس بومی نیست و اکثر مردم امریکا و اروپا هم اگر مایل نباشند از گوگل و bing استفاده کنند از yandex.com استفاده می کنند. نتایج yandex در سرچ متنی زبان انگلیسی عموما خوب هست با اینحال که در سرچ ها یا Query های سخت تر هنوز گوگل بهتر عمل می کنه ( شاید بدلیل این باشه که منابع مالی گوگل خیلی بیشتر هست). ولی در مقایسه با bing یاندکس در سرچ متنی انگلیسی بهتر عمل می کنه. در سرچ تصویر هم yandex ساده تر و سر راست تر هست و کپی رایت تصاویر , . . . رو هم نادیده می گیره.
    'بایدو' تا جایی که من کشتم نسخه کامل انگلیسی نداشت و ظاهرش هم نسبت به بقیه اصلا خوب نیست و مبهم هست و شدید ترین سانسورینگ ها رو هم داره با اینحال که اکثرا می دونند که یک موتور جستجو باید نماینده وب باشد و بدون اینکه جهت گیری خاصی رو دنبال کند باید با امانت داری کامل اطلاعات موجود در وب را به مردم تحویل بده.
    همچنین مرورگر کروم هم که در کامنت قبلی دربارش نوشتم privacy شفافی داره و در صورتی که در کروم sign in نشده باشید فقط اطلاعاتی رو که در نوار ادرس بالای کروم می نوسید را برای پیشبینی عبارت به گوگل می فرسته که البته اون ویژگی رو هم می تونید با برداشتن تیک Use a prediction service و تیک های کناریش غیر فعال کنید. البته در هنگام نصب هم اطلاعات clientID سیستم رو برای اهدافی مثل امار گیری نصب به گوگل می فرسته.
    منبع: en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome
    در مقاله های دیگر درباره chrome روی وب هم , به همین موارد گفته شده در ویکیپدیا اشاره می کنند.
    با اینحال مرورگر 'بایدو' که بیش از 90% متعلق به پروژه کرومیوم هست تا جایی که دربارش خوندم privacy ضعیفی رو داره و بیشتر به جمع اوری اطلاعات می پردازه "که درست نیست که از یه پروژه اپن سورس همچین استفاده بشه با توجه به اینکه حتی توسعه دهنده اصلیش هم تا این حد همچین استفاده ای رو ازش نمی کنه و حتی نسخه هایی با privacy کامل تر مثل SRWare Iron هم از کرومیوم برای ویندوز - mac عرصه شده و می شود."

    دارای رتبه 4.5 از 5 ستاره
  • مهمان - محمد

    سلام
    امید وارم که پارسی جو هم به این اندازه پیشرفت کند.;)
    راستی پارسی جو برنامه ای برای معرفی خدمات جدیدی تا آخر امسال هست؟
    اگر هست که لطفا بگید

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!