با Adwords‌ و سیستم تبلیغات هدفمند در جستجوگرها آشنا شوید

نویسنده: تیم پارسی‌جو
با Adwords‌ و سیستم تبلیغات هدفمند در جستجوگرها آشنا شوید

در بسیاری از کسب‌و‌کارها، سرویس تبلیغات هدفمند می‌تواند یک متد موفق و سودآور برای بازاریابی محصولات، افزایش فروش و در مجموع داشتن یک تجارت پیشرو، باشد. اما چگونه تبلیغات هدفمند می‌تواند در رشد و توسعه‌ی کسب‌و‌کار شما موثر باشد؟ در این مقاله با ذکر ده دلیل به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برندینگ و بازاریابی در سالیان اخیر با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است که از عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد. ظهور تکنولوژی‌های مدرن، ابزارهای نوین، تغییر سلیقه مشتریان و مصرف‌کنندگان، کانال‌های متنوع در ارتباط با مشتری و عوامل بسیار دیگری موجب شده‌اند که بازاریابی و تبلیغات رنگ و روی جدید به خود بگیرد.

در سیستم جدید بازاریابی، فضای آنلاین به‌عنوان یکی از بهترین بسترها برای معرفی محصول یا خدمت خود به دیگران معرفی می‌شود. هزینه تحمیلی بسیار کمتر، دسترسی آسان و همیشگی، پوشش گسترده، بازدهی بیشتر و قابلیت‌های فراوان در ارزیابی و مدیریت  به کمک ابزارهای نوین، باعث شده است که تبلیغات حوزه آنلاین از تاثیرگذاری بیشتر و استقبال بالاتری نسبت به حوزه آفلاین برخوردار شود.

بازاریابی آنلاین

تبلیغات هدفمند در جستجوگرها

تبلیغات هدفمند مدل متفاوتی از تبلیغات آنلاین است که که در آن، توجه به نیاز و علایق کاربران معیار اصلی برای انتخاب و نمایش تبلیغ است و از همین رو به آن تبلیغات هدفمند گفته می‌شود.

تبلیغات هدفمند، خود در شکل‌های متفاوتی عرضه می‌گردد که یکی از محبوب‌ترین این شکل‌ها به تبلیغات هدفمند در موتورهای جستجوگر مشهور است.

تبلیغات هدفمند در موتور‌های جستجوگر، یکی از زیر شاخه‌های تبلیغاتی پرداخت-به‌ازای-کلیک (PPC) به‌شمار می‌رود که در آن، تبلیغات شما فقط برای کسانی نمایش داده می‌شود که به‌دنبال محصولات و خدماتتان هستند.

تبلیغات هدفمند

از دید کارشناسان و تحلیلگران حوزه وب، تبلیغات هدفمند در موتورهای جستجو، که برای اولین بار توسط گوگل در سال ۲۰۰۰ میلادی با نام Google Adwords معرفی شد، از حیاتی‌ترین ابزارهای تبلیغات حوزه آنلاین به‌شمار می‌رود که برای هر نوع کسب‌وکاری می‌تواند اثربخش باشد.

در این روش، تبلیغ‌دهنده تعدادی از کلیدواژه‌هایی که با کسب‌وکار و سایت خود در ارتباط است را به‌همراه نام سایت، توضیح سایت، آدرس، تلفن و بودجه تبلیغاتی مورد نظر تعیین می‌کند. جستجوگر نیز بر اساس کلیدواژه‌های تعیین شده توسط تبلیغ‌دهنده، سایت مورد نظر او را برای کسانی که جستجوی آن‌ها به این کلیدواژه‌ها نزدیک است، در صفحه اول نتایج نشان می‌دهد.

Google Adwords

بدین ترتیب سایت مورد نظر تبلیغ دهنده تنها برای کاربرانی نمایش داده می‌شود ( آن هم در بهترین موقعیت) که به‌دنبال کالاها و خدماتی که تبلیغ‌دهنده ارایه می‌کند،‌ بوده‌اند و همین عوامل باعث بالارفتن نرخ تبدیل و CTR می‌شود. جالب است بدانید که در حال حاضر CTR تبلیغات بنری ثابت در ایران تنها ۰.۰۵ درصد است در حالی که این نرخ برای تبلیغات هدفمند موتور جستجوگر‌ها  نزدیک به ۲.۵ درصد یعنی ۵۰ برابر تبلیغات بنری ثابت است.

قابلیت‌های ممتاز تبلیغات هدفمند در موتورهای جستجوگر

شروع تبلیغات هدفمند در موتورهای جستجوگر را می‌توانیم از گوگل بدانیم. اما در ادامه دیگر جستجوگرهای محبوب دنیا نیز با امکانات تقریبا مشابهی از این مدل استفاده کرده‌اند. از جمله دیگر سرویس‌های معروف در این زمینه می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • سرویس Bing Ads برای تبلیغات هدفمند در موتورجستجوگر عمومی بینگ (Bing)
  • سرویس Yahoo Gemini برای تبلیغات هدفمند در موتور جستجوگر عمومی یاهو (Yahoo)
  • سرویس Baidu tuiguang برای تبلیغات هدفمند در موتور جستجوگر بومی بایدو (Baidu) در چین
  • سرویس Yandex.Direct برای تبلیغات هدفمند در موتورجستجوگر بومی یاندکس (Yandex) در روسیه
  • سرویس Sklik برای تبلیغات هدفمند در موتورجستجوی بومی سزنم (Seznam) در جمهوری چک
  • سرویس Search Advertising برای تبلیغات هدفمند در موتورجستجوگر نیور ( naver) در جمهوری کره جنوبی
  • سرویس تبلیغات هدفمند در جستجوگر ایرانی پارسی جو

سرویس تبلیغات هدفمند در پارسی جو

با توجه به این‌که گوگل ادوردز یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین تبلیغات از این دسته است در ادامه، تبلیغات هدفمند در موتورجستجوگرها را Adwords خطاب کرده و به بیان ویژگی‌های شاخص این سیستم تبلیغی می‌پردازیم. 

Adwords مقیاس‌پذیر است

یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر بازاریاب رسیدن به تبلیغاتی با قابلیت مقیاس‌پذیری است. به این معنی که شما می‌توانید برای تبلیغات خود هزینه کنید و در مدت زمان کوتاه، میزان بازگشت سرمایه و دیده‌شدن خود را بسنجید. به این ترتیب شما به آگاهی کامل از عملکرد تبلیغات و میزان واقعی کارکرد و بازگشت سرمایه‌ی خود می‌رسید ؛ بدون نگرانی از این‌که سهم بودجه‌ی شما بدون نتیجه‌دادن در حال اتمام است.

با این ویژگی شما می‌توانید، پارامترهای خود را برای مدت زمان کوتاه ( شاید یک هفته) تنظیم کرده و سپس بر اساس نتیجه‌ی سودآوریتان، آن را به سطح مناسب خود بازگردانید. قابلیت مقیاس پذیری تاثیربخشی بسیاری در کسب‌وکارهایی دارد که به مشتری زیاد نیاز دارند در حالی که زمان اندکی برای رسیدن به این حجم مشتریان در اختیارشان است.

Adwords قابل ارزیابی و سنجش است

بر خلاف بستر‌های بازاریابی سنتی نظیر تبلیغات تلویزیونی و مجلات، بازاریابی آنلاین بسیار قابل‌ارزیابی است. تبلیغات AdWords ppc یکی از این بستر‌های آنلاین قابل‌سنجش است که در آن گزارش دقیقی از تعداد کلیک‌ها، هزینه مصرفی و سودآوری تبلیغات خود دریافت می‌کنید. در SEO و همچنین رسانه‌های اجتماعی، سنجش و ارزیابی دقیق این‌که کدام یک از اقدامات و کارها موجب افزایش و یا کاهش رتبه‌بندی شده بسیار دشوار است، اما ادوردز معیار‌های بسیار زیادی را ارائه می‌کند که شما از طریق آن‌ها متوجه می‌شوید کدام یک از آن‌ها کار می‌کند و موجب جذب بیشتر مخاطب می‌شود و کدام یک برای شما اثربخش نیست. همچنین به‌سادگی متوجه می‌شوید که آیا فعالیت‌های شما موجب بازگشت سرمایه‌تان شده یا خیر. 

ویژگی های تبلیغات هدفمند

Adwords انعطاف‌پذیر است

تبلیغات ادوردز انتخاب‌ها و پارامترهای متنوع و قابل تغییری را برای سفارشی‌سازی تبلیغاتتان بر اساس نیاز شما، با هدف‌قرار دادن مخاطبانی که شما می‌خواهید بیشتر آن‌ها را داشته باشید برایتان فراهم می‌کنند. برای مثال در تبلیغات AdWords:

  • قابلیت‌ انتخاب تطابق با یک کلید‌واژه‌ی خاص : این مورد به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را فقط به کاربرانی نمایش دهید که دقیقا کلیدواژه‌‌ای که شما مشخص کرده‌اید را جستجو کرده‌اند.
  • نمایش متن یا انیمیشن تبلیغی : شما می‌توانید تصاویر محصول، آگهی‌های متنوع، اطلاعات تماس و آدرس، کدهای تخفیف، لینک‌های  به سایتتان و یا حتی آدرس ایمیل و صفحه‌ی چت و گفتگو را در صفحه‌ی نتایج  به نمایش بگذارید.
  • محدود کردن مخاطبان : مخاطبان هدف خود را بر اساس موقعیت مکانی، زمان از روز، زبان، جنسیت، و حتی مرورگر و دستگاهی که با آن وبسایت شما را بازدید می‌کنند، محدود و هدفمند کنید.
  • بیشتر از گذشته برند خود را در معرض دید کاربران قرار داده و بدین ترتیب بیشتر از قبل شناخته می‌شوید. با اینکه این روش تبلیغات در شکل‌گیری برند شما بسیار تاثیر گذار است، اغلب هزینه کمتری را نسبت به دیگر روش‌های برندینگ بر دوش شما می‌گذارد.

Adwords سریع‌تر از SEO است

برای یک کسب‌و‌کار و وب‌سایت‌جدید، نتیجه گرفتن از SEO ممکن است ماه‌ها طول بکشد، در صورتی که بین صاحبان کسب‌وکار رقابت شدیدی برای قرار گرفتن در جایگاه برتر نتایج جستجو، است و سپری شدن زمان زیاد برای رسیدن به این جایگاه موقعیت آن‌ها را در میان رقبای خود به‌خطر می‌اندازد.

ادوردز یک راه‌حل عالی برای کسب‌و‌کار های جدید است چرا که لازم نیست مدت زمان طولانی را برای دیدن نتایج و بازخوردها منتظر ماند. شما در حین کار روی SEO و بهینه‌سازی وبسایت خود می‌توانید تبلیغات AdWords خود را شروع کرده و بسیار زودتر از آنچه که انتظار دارید به صفحه اول جستجوگر راه پیدا کرده و کلیک‌های متعدد را دریافت کنید. از آنجایی که تبلیغات Adwords به‌سرعت به نتیجه می‌رسد، از داده‌های آن علی‌الخصوص داده‌های مربوط به اثر بخشی کلیدواژه‌های تعیین شده، می‌توان در SEO‌ ‌و تولید محتوای سایت استفاده کرد.

Adwords معمولا از SEO آسان‌تر است

در این حجم انبوه از وب‌سایت‌ها، از ملزومات افزایش ترافیک و بازدید کاربران، آپدیت نگه داشتن آن‌ها  است که خود البته امری دشوار است. به علاوه اینکه افزایش ترافیک سایت، یک تیم چندنفره را می‌طلبد تا به طور مداوم بر روی بهینه‌سازی محتوا و ساختن لینک‌ها کار کنند. این در حالی است که در تبلیغات هدفمند در جستجوگرها، راه بسیار آسان‌تری نسبت به انجام روش‌های افزایش ترافیک و همچنین SEO در پیش دارید، چرا که شما فقط پارامترها را تعیین کرده و بقیه کارها را به خود جستجوگر می‌سپارید. 

Adwords صفحه‌ی نتایج جستجو را در اختیار خود می‌گیرد

صفحات نتایج جستجو در طول زمان تغییر کرده به طوری که صفحات اول جستجوی بسیاری از بازارها مثل بازار مسکن به تبلیغات بیشتر اختصاص داده شده تا به نتیجه‌های جستجوی عادی، که ممکن است برای کاربران و همچنین SEO چندان دلچسب نباشد. با این حال بهتر است فرصت استفاده از تبلیغات هدفمند را از دست ندهید و به کسب‌وکار خود اجازه دهید با سرعت بالا و بدون تحمل هزینه و زمان زیاد از نعمت کلیک‌های بالا برخوردار شود.

جالب است بدانید که در صفحات اول نتایج جستجو، نتایج مرتبط با تبلیغات توانسته‌اند از ۳ کلیک حدود ۲ کلیک را به خود جذب ‌کنند.

فرمت تبلیغات Adwords جذاب‌تر از نتایج معمولی است

به نظر می‌رسد که نمایش لیستی از نتایج در مقایسه با تبلیغات بسیار خسته‌کننده‌تر است. فرمت جذاب تبلیغات، می‌تواند تعداد کلیک بیشتری را جذب کند که این به معنای کسب درآمد بیشتر است.

Adwords نسبت به جستجوی معمولی از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار است.

نرخ تبدیل در واقع میزان موفقیت شما در رسیدن به یک هدف خاص ( مثل خرید کالا توسط مشتری یا کلیک بر روی لینک خاص توسط مشتری) را نسبت به مشاهده کاربران یا ترافیک روانه شده به سمت سایت شما مشخص می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جستجوی مبتنی بر پرداخت AdWords نسبت به جستجوی ارگانیک، از نرخ تبدیل بالاتری( تقریبا دوبرابر) برخوردار است زیرا ترافیک ایجاد شده در تبلیغات هدفمند، کنترل شده‌تر و مشخص‌تر است.

Adwords مکمل دیگر بسترهای بازاریابی شماست

Adwords دیگر تلاش‌های بازاریابی شما را تکمیل می‌کند. در تبلیغات Adwords شما از علایق کاربران خود ( با توجه به کلیدواژه‌ای که جستجو کردند و به سایت شما رسیدند) با خبر می‌شوید و قادرید همواره آن‌ها را دنبال کنید و در معرض دید آن‌ها باشید.

بازاریابی مجدد یک راه‌حل قدرتمند برای کاربرانی است که به کسب‌و‌کار شما علاقه نشان داده‌اند. با بازاریابی مجدد شما می‌توانید بازدیدکنندگان وبسایت خود را دنبال کنید و خود را در شبکه‌های اجتماعی، بلاگتان، یا ارسال ایمیل به آن‌ها نشان دهید. این نمایش تبلیغات شما، در سراسر اینترنت آن‌ها را دنبال می‌کند و موجب تثبیت شدن نام برند شما در ذهن آن‌ها می‌شود. حتی شما می‌توانید محصول دقیقی که کاربران آن را جستجو کرده‌اند را به آن‌ها نشان دهید. با این روش تبلیغات هدفمند، نسبت به دیگر بسترهای بازاریابی بازگشت سرمایه بسیار بالا است.

رقبای شما از AdWords استفاده می‌کنند

این‌که رقبای شما در حال حاضر از سیستم تبلیغات AdWords استفاده می‌کنند (که البته بسیار محتمل است) دلیل خوبی برای استفاده از AdWords و پیشی گرفتن از رقبا (لااقل عقب نیفتادن) و در نتیجه توسعه کسب‌وکار، موفقیت و امنیت شغلی در آن است. تحقیقات نشان می‌دهد اختصاص هزینه به تبلیغات مبتنی بر پرداخت در جهان همواره در حال رشد بوده است به شکلی که بخش عظیمی از درآمد موتورجستجوهای موفق دنیا همچون گوگل ( نزدیک به ۶۵ درصد از درآمد) از این تبلیغات حاصل می‌شود.

تبلیغات هدفمند

آن‌چنان که در این مقاله ذکر شد، تبلیغات هدفمند را می‌توان یکی از روش‌های قطعا سودآور بازاریابی و یک جزء حیاتی برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای موفق به حساب آورد. زمانی که یک مشتری آینده‌نگر به دنبال یک محصول، سرویس، تبلیغات، و یا هر چیزی از هر نقطه‌ی جهان می‌گردد می‌توانند آن‌را در جستجوگرها بیابد. پس می‌توان گفت که آن مشتری خاص در میان نتایج موتور جستجو به دنبال شما و محصولاتتان می‌گردد و اینجاست که تبلیغات هدفمند شما را پیدا می‌کند و به او نشان می‌دهد.

آیا شما تا به حال از سرویس تبلیغات هدفمند استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از ویژگی‌های آن، می‌تواند اثربخشی بیشتری در کسب‌و‌کار و تجارت داشته باشد؟

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - مهری

    مطالب مفیدی بود ؛ امیدوارم هرروز برای این جستجوگر بومی شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم .

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!