با فراجستجوگرها آشنا شوید

نویسنده: امین ظاهردناک
با فراجستجوگرها آشنا شوید

در سراسر وب، موتورهای جستجوی مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها از روش‌ها و الگوریتم‌های خاص خودشان برای پاسخ به پرس‌وجوی کاربر استفاده می‌کنند. اما دسته‌ای از موتورهای جستجوگر با الحاق پایگاه‌داده‌های جستجوگرهای متفاوت و ترکیب نتایج جستجوی آن‌ها، پرس‌وجوی کاربر را پاسخ می‌دهند. این نوع از موتورهای جستجو، فراجستجوگر نامیده می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های فراجستجوگرها و تفاوت آن‌ها با موتور جستجوهای مستقل را تشریح خواهیم کرد.

سال‌هاست که فاصله‌ی بین ما و پاسخ به سوالی که در ذهنمان به وجود می‌آید، به فاصله‌ی ما تا نزدیک‌ترین کیبورد تبدیل شده است. بله، درست حدس زدید! موتورهای جستجوگر؛ موجودیتی در فضای مجازی که برای هر سوال ما جوابی دارد؛ از سوال‌های عمیق فلسفی گرفته تا سوال‌های روزمره‌ای مثل آدرس نزدیک‌ترین کافی‌شاپ. در واقع موتورهای جستجو بخش جدایی‌ناپذیر از اینترنت هستند. اینترنت میلیاردها وب‌سایت با بار محتوایی متفاوت دارد اما این جستجوگرها هستند که وب‌سایت‌ها را می‌یابند و به ما نمایش می‌دهند. فقط کافیست لحظه‌ای فضای اینترنت را بدون موتورهای جستجو تصور کنید اینجاست که به اهمیت موتورهای جستجو پی می‌برید.

چرا باید فقط از یک جستجوگر برای یافتن پاسخ پرسش خود استفاده‌کنیم، وقتی که می‌توان از جواب‌های همه‌ی (یا حداقل چندتا از) آن‌ها استفاده کرد؟

این همان سوالی است که منجر به ساخته شدن ابزاری به نام فرا جستجوگر شد. فراجستجوگر (که در زبان انگلیسی به آن meta search engine گفته می‌شود) ابزاری برای جستجو است که از اطلاعات دیگر موتورهای جستجوگر استفاده می‌کند. اما قبل از‌ این‌که به تشریح عملکرد این نوع جستجوگرها بپردازیم، اجازه دهید نحوه‌ی کار یک موتورجستجو را یادآوری کنیم:

همانطور که در بخش اول مقاله‌ی موتورجستجو چیست و چگونه کار می‌کند ذکر شد، موتورجستجو در مرحله اول که خزش نام دارد، توسط بات‌هایی به نام خزنده‌ی وب (web crawler که به آن‌ها spider به معنی عنکبوت نیز اطلاق می‌شود) از میلیون‌ها وب‌سایت بازدید کرده و با اسکن کردن و جمع‌آوری اطلاعات از صفحات، وب‌سایت‌ها را بر اساس یک سری پارامترها لیست می‌کند. پارامترهایی مثل عنوان صفحه، عکس‌ها، کلمات کلیدی (تگ‌ها یا برچسب‌ها) و لینک‌هایی که به صفحات دیگر دارد. سپس تمام اطلاعاتی که با خزش در وب به‌دست آمده‌اند، در پایگاه‌ داده‌‌های بسیار بزرگ ذخیره می‌شوند. در واقع این فرآیند نمایه‌سازی یا‌ index نامیده می‌شود.

آخرین مرحله‌ی کار مربوط به رتبه‌بندی و بازیابی اطلاعات است. هرزمان که یک کاربر یک پرس‌وجو وارد کادر جستجو می‌کند، موتور جستجوگر تلاش می‌کند تا مرتبط ترین اطلاعات با پرس‌وجو را بر اساس معیارهای خاص خودش در اختیار ما قرار دهد و البته در این مرحله است که تفاوت موتورهای جستجوگر مشخص می‌شود. بعضی از آن‌ها از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، بعضی اجازه می‌دهند از آن‌ها سوال بپرسیم و بعضی دیگر امکان جستجوهای پیشرفته برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر را در اختیار ما قرار می‌دهند.

موتورهای جستجوگر مختلف از الگوریتم‌های متفاوتی برای رتبه‌بندی میلیون‌ها صفحه‌ی وب از نظر میزان ارتباط آن‌ها با عبارت مورد جستجوی ما استفاده می‌کنند. برای مثال، یکی از الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم PageRank است و موتور جستجوگر پارسی‌جو نیز از الگوریتم‌های A3Crank و DistanceRank که توسط تیم این شرکت طراحی و ارائه شده‌اند استفاده می‌کند.

اما، فراجستجوگرها چگونه کار می‌کنند؟

یک فراجستجوگر یک ابزار جستجوی مبتنی بر وب است که اطلاعات ورودی (عبارت مورد جستجو) را از کاربر دریافت کرده و این اطلاعات را به عنوان ورودی به دیگر موتورهای جستجوگر می‌دهد. سپس نتایج به دست‌آمده در جستجوگرهای مختلف را جمع‌آوری و نهایتا با ترکیب این نتایج و گاها پردازش آن‌ها به کاربر نمایش می‌دهد. در واقع فراجستجوگرها عملیات خزش، نمایه‌سازی صفحات و بایگانی آن‌ها در پایگاه داده را خودشان انجام نمی‌دهند و با واکشی نتایج از موتورهای جستجوی مختلف عملیات جستجو را انجام می‌دهند. مثل این است که یکبار به سایت گوگل رفته و عبارت apple را جستجو کنیم. در جواب پرس‌وجوی ما، این موتور جستجوگر تمام اطلاعاتی که در مورد کلمه‌ی apple دارد را در اختیار ما قرار خواهد داد و ما تمام این اطلاعات را در جایی ذخیره کنیم. دفعه‌ی بعد به سایت بینگ رفته و بازهم کلمه‌ی apple را جستجو کرده و تمام اطلاعاتی که این‌بار بینگ در مورد apple داشته و در اختیار ما گذاشته است را در همان‌جا نگه‌داریم و این روند را برای چند موتور جستجوگر دیگر نیز تکرار کنیم.

نکته قابل توجه آن است که جستجوگرهای مستقل ابعاد و پیچیدگی تکنولوژیکی و ساختاری بسیار وسیع‌تری نسبت به ابرجستجوگرها دارند. بدین معنا که در جستجوگرهای مستقل، تمامی مراحل خزش، نمایه سازی و رتبه بندی انجام می‌گیرد در حالی که فراجستجوگرها تنها به رتبه‌بندی نتایج جستجوگرهای مستقل می‌پردازند.

با وجود موتورهای جستجوگر، چه نیازی به فراجستجوگرها داریم؟

داده‌هایی که در شبکه‌ی جهان‌گستر (world wide web) ذخیره می‌شوند، روز به روز در حال افزایش هستند. این موضوع، کار جمع‌آوری و نمایه‌سازی (index) همه‌ی اطلاعات موجود در این شبکه را برای موتورهای جستجوگر سخت می‌کند. فراجستجوگر پاسخی به این محدودیت است چرا که می‌تواند از تمام داده‌های موتورهای جستجوگر که هرکدام بخشی از کل داده‌های موجود را پوشش می‌دهند استفاده کرده و نهایتا داده‌های بیش‌تر و کامل‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد. در واقع با استفاده از فراجستجوگرها با تلاش کمتر به کمیت بیش‌تری از داده‌ها دست پیدا می‌کنیم.

چرا فراجستجوگرها؟

همانطور که دیدیم، استفاده همزمان از داده‌های چند موتور جستجوگر باعث دسترسی به داده‌های بیش‌تری می‌شود. ابرجستجوگرها، داده‌ها را از موتورهای جستجوگر دریافت کرده و در اکثر اوقات، خود نیز پردازش‌هایی بر روی آن‌ها انجام می‌دهند و نهایتا نتایج را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. فراجستجوگرهایی مثل Dogpile پردازشی روی داده‌های موتورهای جستجوگر انجام نمی‌دهند اما  ixQuick و Excite پس از دریافت داده‌ها، آن‌ها را بررسی کرده و طبق قوانین خود، پردازش‌هایی بر روی اطلاعات دریافتی انجام می‌دهند.

 باتوجه به استقبال ضعیف کاربران و سازمان‌ها  از فراجستجوگرها، به‌نظر می‌رسد که معایب این مدل از جستجوگرها بیشتر از مزایای آن‌ها باشد.

یکی از معایب فراجستجوگرها این است که اگر برای دقیق‌تر شدن جستجوی خود از سینتکس خاصی استفاده کنیم (مثل وقتی که از گوگل استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم اطلاعاتی که در یک سایت مشخص مثلا gsmarena در مورد عبارت مورد نظر ما برای مثال کلمه‌ی tablet وجود دارد نمایش داده شود، از سینتکسی به این شکل استفاده می کنیم: site:gsmarena.com tablet ) ممکن است فراجستجوگر توانایی تبدیل این سینتکس‌ها را به سینتکس قابل فهم برای همه‌ی موتورهای جستجوگر نداشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود که دقت نتایجی که از ابرجستجوگر دریافت می‌کنیم، کمتر از نتایج حاصل از یک جستجوی پیشرفته (advanced search) در یک موتور جستجوگر باشد. به عبارت بهتر، ابرجستجوگرها نمی‌توانند از تمام ظرفیت همه‌ی موتورهای جستجوگر استفاده کنند.

موضوع دیگر، منابعی است که فراجستجوگرها از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر این منابع در رتبه‌بندی داده‌های خود، معیار میزان مرتبط بودن داده‌ها با عبارت مورد جستجو را در نظر نگرفته باشند، و فراجستجوگر نیز ارزیابی و پردازش مناسبی روی آن‌ها نداشته باشد، بعضا کاربر با نتایجی روبرو خواهد شد که ارتباط چندانی با اطلاعات مورد نیاز او ندارند.

همچنین با توجه به اینکه کیفیت ارزیابی و پردازش و رتبه‌بندی داده‌ها توسط موتورهای جستجوگر مختلف متفاوت است، کیفیت و در واقع میزان مرتبط بودن نتایج ارائه شده به کاربر نیز یکسان نخواهد بود.

فراجستجوگرهای زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که البته هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. اگر به استفاده از فراجستجوگرها علاقه‌مند شده‌اید یا صرفا می‌خواهید کار با آن‌ها را تجربه کنید، می‌توانید به یکی از فراجستجوگرهای  dogpile ،kartoo ،mamma، و یا هر فراجستجوگردیگری که می‌شناسید مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ضمن مرور چگونگی عملکرد موتورهای جستجو، با نحوه‌ی کار فراجستجوگرها بیش‌تر آشنا شدیم و مزایا و معایب فراجستجوگرها را نیز تا حدودی شناختیم. در حالی که فراجستجوگرها کمیت بیش‌تری از داده‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند اما کیفیت داده‌های ارائه شده معمولا پایین‌تر از موتورهای جستجوگر است. این موضوع حائز اهمیت است چرا که ما هیچوقت چند میلیون نتیجه‌ای که یک موتور جستجوگر در اختیار ما قرار می‌دهد را مطالعه نمی‌کنیم و به‌همین دلیل به کیفیت نتایج بهای زیادی می‌دهیم. 

جستجوگرهای مستقل دنیا بیش از آنکه فقط یک جستجوگر وب ساده باشند، از قدرت جستجوگر خود برای ایجاد امکانات و سرویس‌های متنوع استفاده می‌کنند. این سرویس‌های متنوع یکی از مهم‌ترین عوامل فراگیری موتور جستجوها در بین کاربران شده است. فراجستجوگرها به‌دلیل ماهیت خود و همچنین توانایی فنی ضعیف‌تر کمتر توانسته‌اند قابلیت‌ها و سرویس‌های جانبی جالب و قابل توجهی را به کاربران معرفی کنند و بدین‌ترتیب هیچگاه محبوبیت چندانی در میان کاربران نیافته‌اند

وجود فراجستجوگرها وابسته به موتورهای جستجوگر است و همچنین ایجاد یک موتور جستجوگر به هزینه و البته دانش فنی بالایی نیاز دارد، در حالی که یک ابرجستجوگر اینگونه نیست. موتورهای جستجوگر برای ادامه‌ی حیات نیاز به حمایت کاربران خود دارند. مردم کشورهای مختلف، مثل چین و کره‌ی جنوبی، با انجام حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جستجوهای خود در موتورهای جستجوگر بومی (با وجود موتورهای جستجوگری پرقدرتی مثل گوگل و بینگ) نشان داده‌اند که در صورت وجود یک موتور جستجوگر بومی، تمایل به استفاده از آن بیش‌تر است. چرا که این موتوهای جستجوگر به‌دلیل بومی بودن، متناسب با زبان و فرهنگ یک کشور توسعه پیدا کرده و امکانات و خدماتی مطابق با همان کشور ارائه می‌کنند. 

به‌هرحال انتخاب بین استفاده از موتور جستجوگر و فراجستجوگر با شماست. کدامیک را ترجیح می‌‌دهید؟

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - رضا

    سلام
    چرا بخش خبر پارسی جو به سایت جدیدی انتقال پیدا کرد؟
    این طوری آمار بازدید سایت پارسی جو پایین میاد که !
    قبلی بهتر بود.

  • مهمان - رضا

    سلام. سپاس از نظر شما. بازدید اولین رسانه اجتماعی محتوا و خبر در ایران است که امکانات بی نظیر و منحصر به فردی مثل ساخت کانال و به اشتراک گذاری اخبار از طریق کانال های اختصاصی را در خودش داره. پارسی جو هم با توجه به امکانات جذاب این سیستم، سرویس خبرشو بر پایه بازدید قرار داده است. حتما برای کسب اطلاعات بیشتر از امکانات بازدید یه نگاهی به این صفحه داشته باشید. بازم ممنون می شم نظر خودتونو اعلام بفرمایید
    https://buzdid.ir/guide/

  • مهمان - اصغر

    پرس‌وجو

    با سلام
    چرا وقتی سرویس خبر بازدید را به عنوان سرویس خبر پارسی جو معرفی میکنید ، هر روز با خبر واقعی پارسی جو جابجا میشود.
    نکنه بازدید نسخه دیگر پارسی جو است ؟

  • مهمان - اصغر

    سلام. دوست عزیز، بازدید نسخه دیگر پارسی جو به حساب نمیاد. قبلا هم سرویس خبر را بر پایه بازدید قرار داده بودیم نه اینکه به عنوان سرویس خبر پارسی جو معرفی کنیم.

  • مهمان - اصغر

    پرس‌وجو

    سلام
    یعنی سرویس خبر پارسی جو از همون اول خبر بازدید بوده ؟؟
    هنوز متوجه نشدم
    چرا دیگر بازدید را در خبر پارسی جو نمیگذارید تا از امکاناتش استفاده نماییم.
    مگر خود سرویس خبر پارسی جو چه مشکلی داره
    به نظر من خبر بازدید همون خبر پارسی جو است فقط با یک رویه جدید و یخورده امکان جدید، درست مثل همون اوایل موتور جستجوی یوز که از موتور جستجوی گرگر استفاده کرده بود.
    ممنون

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!