میزان استفاده ایرانی‌ها از جستجوگرهای بومی

نویسنده: تیم پارسی‌جو
میزان استفاده ایرانی‌ها از جستجوگرهای بومی

استقبال کاربران از موتورهای جویشگر بومی در حال افزایش است. دبیر شورای راهبری پروژه جویشگر بومی برای تسریع در این روند، از ورود کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به سیاستگذاری خدمات و محتوای موتورهای جستجوی بومی با هدف حمایت از این پروژه های ملی، خبر داد. متن کامل این گزارش را در مقاله‌ی زیر بخوانید.

علیرضا یاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیشنهاد ارائه راهکار برای حمایت از موتورهای جستجوی بومی را با هدف سیاستگذاری خدمات و محتوای طرح جویشگر بومی، در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرده‌ایم و در جلسات این کمیسیون درخصوص تدوین دستورالعملی برای راهکارهای حمایتی از این طرح، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه موتورهای جستجوی ایرانی با غولی همچون گوگل برای رقابت مواجه هستند، ایجاد توان رقابت با این موتور جستجو، نیازمند حمایت همه جانبه دولت است. به همین دلیل پیشنهاد سیاستگذاری در حوزه خدمات و محتوای جویشگرهای بومی را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه داده‌ایم.

یاری با بیان اینکه استقبال کاربران از موتورهای جویشگر بومی با شیب کند در حال افزایش و تغییر است، ادامه داد: برای تسریع در این روند، موضوع حمایت از این پروژه در دستور کار قرار گرفته‌است. چرا که این طرح‌ها نیازمند ایجاد یک مزیت رقابتی در بازار و دسترسی به منابع دولتی هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی گفت: با پیشنهادات اعلام شده در مرکز ملی فضای مجازی موافقت شده اما هنوز این پیشنهادات در قالب دستورالعمل، عملیاتی نشده‌است. با این‌حال تخمین زده می‌شود که ظرف چند ماه آینده این دستورالعمل عملیاتی شود.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه تا زمانی که کاربران از این طرح‌های داخلی استفاده نکنند، نمی‌توان نقاط ضعف پروژه را بررسی و معایب را رفع کرد، یکی از ملزومات اولیه طرح جویشگر بومی را استفاده سازمان‌های دولتی از این پروژه برشمرد و تاکید کرد: در حال انجام مکاتبات اداری هستیم تا از سازمان‌ها و ادارات دولتی و مدارس بخواهیم از موتورهای جستجوی بومی در امور خود استفاده کنند.

search engine services

یاری با بیان اینکه به‌رغم آن‌که هنوز حمایت خاصی از این پروژه‌ها نشده اما بررسی‌ها براساس آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که برمبنای ۴ شاخص کارکردی از جمله جویشگر ویدئویی، متنی، تصویری و صوتی، جویشگرهای داخلی در حال پیشرفت هستند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جویشگر پارسی‌جو، رتبه دوم استفاده را بعد از گوگل در ایران به دست آورده و قبل از جستجوگر بینگ قرار گرفته‌است. این آمار مربوط به استفاده ایرانی‌ها از جویشگر متنی می‌شود و هرچند نسبت استفاده از این موتور جستجوی بومی یک به ۱۰۰ است اما با این حال از روند رو به رشد استقبال از این سرویس حکایت دارد. در این رده بندی موتور جستجوی بینگ و موتور بومی یوز در رده های بعدی قرار دارند.

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی در مورد استفاده کاربران ایرانی از موتورهای جستجوی داخلی گفت: هم اکنون موتور جستجوی پارسی جو روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بازدید و حدود ۱۲۰ هزار پرس و جو دارد. در همین حال تعداد بازدید جستجوگرجستجو یوز نیز روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار و تعداد پرس وجوی روزانه آن بیش از ۶۰ هزار بار برآورد می شود.

مجموع رتبه (1)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - صابر

    لطفا آمار جدید رو هم اعلام کنید . خدمات پارسی جو بهتر از گذشته شده .

  • مهمان - علی

    سلام میشه بگید چند نفر در شرکت دانش بنیان پارسی جو کار میکنن؟ و در اینده چند نفر رو قراره استخدام کنید؟ ممنون من از صبح تا شب تبلیغ شما رو تو گروه های تلگرامی میکنم و از پارسی جو استفاده میکنم ولی کسی حمایت نمیکنه!:( من عاشق پارسی جو هستم عالیه واقعا من گوگل رو حذف کردم فقط پارسی جو;)

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - علی

    سلام. از حمایت شما واقعا سپاسگزاریم و از اینکه کاربرانی مثل شما داریم افتخار می کنیم. در پارسی جو نزدیک به ۱۰۰ نفر همکاری دارن. انشا.. با گسترش کار تعداد افراد استخدامی به عددهایی بسیار فراتر از اینها میرسد. سپاس

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!