جستجوگرها در آینده نزدیک، چه خدماتی ارایه می‌کنند؟

  جستجوگرها در آینده نزدیک، چه خدماتی ارایه می‌کنند؟

موتورهای جستجو از چند سال گذشته تاکنون آن‌چنان هوشمند و خبره شده‌اند که  بهتر از خودمان می‌دانند چه چیزی می‌خواهیم. جستجوگرها به تدریج از انجام جستجوی صرفا بر اساس کلیدواژه کار خود را آغاز کردند تا به موتورهای جستجوی امروزی که در واقع نوعی موتور استنتاج هوشمند است، تبدیل شدند. آینده‌ی موتورهای جستجو هنوز مبهم است اما تاثیر آن بر بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره کاملا روشن و واضح به نظر می‌رسد. در این مقاله سعی کردیم تا آينده‌ نزدیک این تکنولوژی را در ابعاد مختلف بررسی کنیم.

بیست و چند سال از حضور موتورهای جستجو در فضای وب و اینترنت می‌گذرد. کافی است یک عبارت را در کادر جستجو تایپ کنید و با اسکرول صفحه‌ی نتایج، هرآن‌چه را که به دنبال آن می‌گردید در لحظه بیابید. موتورهای جستجو از گذشته تا به امروز با ارائه‌ی محتوای نسبتا خوب توانسته‌اند به تدریج در میان کاربران فضای مجازی جای خود را باز کنند تا آن‌جا که تقریبا می‌توان گفت امروز کمتر کسی است که از این تکنولوژی استفاده نکرده‌باشد. در واقع موتورهای جستجوی کنونی، یک منبع معتبر و قابل اعتماد از اطلاعات محسوب می‌شوند که با رشد سریع و تکامل در دو دهه‌ی اخیر توانسته‌اند دنیایی کاملا متفاوت با تصوراتمان را بسازند و تجربه‌ی یک جستجوی ارزشمند را برایمان فراهم کنند.

هر تکنولوژی برای ماندگاری در صحنه باید بتواند با ایجاد نوآوری و افزایش قابلیت‌ها در راستای تمایلات و خواسته‌های مدام در حال تغییر کاربران، حس اعتماد و رضایت را در آن‌ها ایجاد کند. جستجوگرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مانند هر تکنولوژی دیگری از آن‌ها انتظار می‌رود در جریان پیشرفت و به‌روزآوری‌هایشان، به نیازهای کاربران و احساس رضایت آن‌ها تمرکز ویژه و روزافزونی داشته باشند.

در سال ۱۹۸۷ ، آقای ژان بودریار در فصل ۵ کتاب خاطرات سرد خود چنین بیان کرد” اطلاعات همه‌ چیز را به ما می‌گویند و پاسخ تمام سوالات ما را دارند. حتی می‌توانند به سوالاتی که هنوز نپرسیده‌ایم و یا بی شک برایمان در آینده پیش‌خواهد آمد، پاسخ گویند.” این جمله تا چندی پیش هنوز هم یک فانتزی علمی تخیلی بود. اما در عصر حاضر انقلابی که در موتورهای جستجو رخ داده، این رویا را محقق ساخته و آ‌ن‌ها را از ابزارهایی برای یافتن محتوا به دستیاران شخصی برای کمک به برطرف کردن نیازها و هرآن‌چه که کاربران می‌خواهند بدل کرده است.

به طور کلی می‌توان تغییر و رشد چشمگیر موتورهای جستجو که از سال‌های اخیر آغاز شده و قطعا در سال‌های پیش‌رو تکامل خواهند یافت، را از پنج جنبه مورد بررسی قرار دهیم.

۱. اهمیت گوشی‌های همراه

بد نیست نگاهی به آمار زیر بیاندازیم.

در سال ۲۰۱۶:

  • بیش از ۲ میلیار نفر از گوشی خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.
  • تعداد کاربرانی که از موبایل خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند از تعداد کاربرانی که از رایانه خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند بیشتر است( ۵۲.۷ درصد در مقابل ۴۷.۳ درصد)
  • شبکه‌های اجتماعی نزدیک به ۲ میلیارد کاربر گوشی همراه دارند.

همانطور که از آمار فوق استنباط می‌شود توسعه و رشد دستگاه‌های همراه در چندسال گذشته، واقعیتی غیرقابل انکار است. جامعه‌ی امروز مدام در حرکت است و نمی‌تواند به صورت تمام وقت در مقابل یک سیستم کامپیوتر قرار گیرد و نیازهای خود را برطرف سازد. بنابراین موتورهای جستجو برای بقا و ماندگاری در صحنه ناگزیرند تا  خود را در زمینه تکنولوژی موبایل نیز ارتقا دهند و بر روی محتوا و هرآن‌چه که تاثیرگذار و مناسب برای تعاملات با دستگاه‌های همراه است تغییراتی اعمال کنند. در حال حاضر موتورهای جستجو پیشرفت قابل توجهی در استفاده از تکنولوژی موبایل انجام داده‌اند. توانایی جستجو در اخبار، نقشه و اطلاعات محلی همه از طریق یک دستگاه همراه، محبوبیت فزاینده‌ای در آینده خواهد داشت.

تکنولوژی موبایل

۲. شخصی‌سازی انبوه

موتورهای جستجو به طور فزاینده‌ای با مرتبط ساختن جستجوهای کاربران، تلاش می‌کنند تا آن‌چه که کاربر به دنبال آن می‌گردد را تشخیص و پیدا کنند. برای مثال اگر شخصی واژه‌ی "باغ" را در میان عبارت مورد جستجوی خود قرار دهد جستجوگر، نتایج خود را بر اساس همین عبارت به او نمایش خواهد داد. اما اگر کاربر برای اولین بار واژه‌ی "شیراز" و سپس واژه "باغ" را جستجو کند موتور جستجو بر اساس تجربه جستجوی قبلی در "شیراز"، نتایج جستجو را محدود به زمینه‌ی موردعلاقه‌ی کاربر می‌کند. به بیانی دیگر جستجوگرها تلاش می‌کنند تا برای هر کاربر شخصی‌سازی کنند و به تدریج با دنبال کردن کاربران و آگاهی از سلایق و تمایلات آن‌ها، نتایج جستجو را متناسب با خود کاربران به آن‌ها نمایش خواهد داد. هر‌چه که اطلاعات بیشتری از کاربران جمع‌آوری می‌شود به طبع انتظار می‌رود که نتایج به صورت تخصصی‌تر نمایش داده ‌شوند.

تا همین یکی دو سال پیش شاید مهم‌ترین وظیفه جستجوگرها را جستجو و یافتن اطلاعات در اینترنت می‌دانستیم؛ اما مدتی است که دامنه‌ی نقش‌هایی که جستجوگرها می‌توانند ایفا کنند به شدت بزرگ‌تر شده است. دیگر اینترنت و دنیای مجازی به بخش جداناپذیری از زندگیمان تبدیل شده است و به‌همین دلیل است که جستجوگرها  نقش بزرگتر و توسعه یافته‌ی جستجو در میان همه چیز، خواه دنیای مجازی و خواه دنیای واقعی  و زندگی روزمره، را بر عهده دارند.

جستجوگرها تنها به جستجو و یافتن اکتفا نمی‌کنند، بلکه آن‌ها تلاش دارند تا بهترین پیشنهاد‌های ممکن را در بهترین زمان و در بهترین مکان و در زندگی واقعی افراد ارایه کنند. به بیان دیگر، جستجوگرها باید علاوه بر شناخت تمایلات شخصی افراد، محیط واقعی اطراف هر شخصی را هم به‌خوبی بشناسند.

۳. استفاده هوشمندانه از موقعیت مکانی

امروزه موبایل‌ها اولین انتخاب ما برای یافتن موقعیت مکانی است. دستگاه‌های همراه تمام اطلاعات لازم در مورد مکان و این‌که آیا کاربر در حال حرکت هست و یا کجا ایستاده‌ را فراهم می‌کند. جستجوی مبتنی بر مکان را می‌توان مختص تلفن همراه دانست. به بیانی دیگر در هر وضعیتی که باشید اگر در حال پیاده‌روی هستید می‌توانید از جستجوگرها سوال کنید که "آن دریاچه چیست" یا "آن فروشگاه کجاست" و نتیجه را بر اساس آگاهی از مکان شما در آن لحظه به شما خواهد داد. آگاهی از موقعیت مکانی به شما درباره چیزهای موردعلاقه شما که در اطرافتان است اطلاع خواهد داد.

بازاریابی بر اساس موقعیت مکانی

دستیارهای هوشمند که در واقع واسطی میان ما و جستجوگرها هستند نیز با در نظر گرفتن موقعیت مکانی تلاش می‌کنند که بهترین انتخاب‌های ممکن را در هر لحظه به کاربران پیشنهاد کنند. اینکه کاربران چه مسیری را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند، از چه فروشگاهی و با چه قیمتی خرید کنند، چه مقصدی را برای سفر انتخاب کنند، چه فیلمی را برای تماشا برگزینند، چه موسیقی را گوشی کنند و کدام خبرهای را مطالعه کنند، همه و همه به نقش جستجوگرها در تشخیص صحیح علایق ما و توجه به پارامترهای مکانی ما باز می‌گردد.

۴. ارتباط صوتی با کاربر

فاکتور دیگری که آینده موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار خواهد داد جستجوی مبتنی بر صدا خواهد بود. این موضوع ممکن است کمی با مفهوم سنتی جستجو(تایپ یک عبارت در کادر جستجو و نمایش نتایج) متفاوت باشد. در واقع کاربر می‌تواند با فرامین صوتی خود با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کند و برای جستجوی آن‌چه که موردنیاز اوست به گفتگو بنشیند. تعداد، نوع و لحن کلمات بیان شده در طول فرآیند جستجوی صوتی نیز بسیار مفید و ارزشمند هستند. پرس‌وجوی طولانی‌تر در جستجوی صوتی در مقایسه با متن می‌تواند اطلاعات بیشتری از سلایق و تمایلات کاربر را در اختیار قرار دهد. به طور معمول پرس‌وجوهای متنی یک تا سه کلمه است در حالی‌که پرس‌وجوی کلامی اغلب به صورت سه یا بیشتر کلمه بیان می‌شود.

جستجوی صوتی

برای مثال، من به عنوان یک کاربر عبارت لباس آبی را جستجو می‌کنم. اما همین عبارت موقعی که به صورت صوتی پرسش می‌شود ممکن است به این نحو بیان شود: "کجا می‌توانم تی تیشرت آبی خنک را پیدا کنم؟" در واقع این لحن گفتگو، نشان می‌دهد که کاربر قصد خرید دارد. اگر جستجوگر از ترجیحات و سلایق کاربر و موقعیت زمانی او آگاه باشد می‌تواند به راحتی کاربر را به محصول موردنظرش هدایت کند.

۵. استفاده صحیح و هوشمندانه از اطلاعات شخصی

دستیاران شخصی مثل Cortana قدرت گرفته از جستجوی هوشمند بینگ، با دسترسی به حساب‌های ایمیل، تقویم، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای مکان یاب و اپلیکیشن‌های موبایل اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری کرده و در مورد رفتارهای و تمایلات کاربر شروع به یادگیری می‌کند.

Cortana-Button

در واقع تکنولوژی هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربران و بر اساس پرس‌وجوهای گذشته ، قبل از این‌که آن‌ها سوالی بپرسند، به آن‌ها درباره چیزهای محبوبشان پیشنهاد می‌دهند. تعامل بیشتر کاربر با دستیار خود، پیش‌بینی های بهتر و دقیق‌تری را برای کاربر رقم خواهد زد.

برای مثال:

دستیاران شخصی با دسترسی به مکان‌ها و یا روزهای مهم می‌توانند قرارملاقات‌ها را یادآوری کنند.

بخش پیش‌بینی هوش مصنوعی با کنترل و نظارت بر ترافیک می‌تواند تشخیص دهد که برای انجام یک کار و عدم برخورد به ترافیک بهتر است در چه زمانی کارم را انجام دهم و یا بهترین مسیر جایگزین را پیشنهاد دهد.

می‌توان در آینده نزدیک این انتظار را از هوش مصنوعی داشت که با تمدید گواهینامه رانندگی به صورت خودکار، در زمان صرفه جویی کند.

در این حوزه بازاریابان نیز می‌توانند با درک و انطباق با این تکنولوژی جدید، تجربه‌ی بهتر کاربر در همه‌ی ابعاد انتخاب و خرید یک محصول را فراهم آورند. در واقع ترکیب و ارتباط عمیق عوامل هوشمند با اپلیکشن‌ها و محصولات، موجب می‌شود مصرف‌کننده با برندهای مختلف تعامل بهتری داشته باشد. بدین معنی که پتانسیل بیشتری برای تاثیرگذاری در خرید مشتری وجود دارد.

سخن پایانی

موتورهای جستجوی پویایی که امروز ما می‌شناسیم، در آینده به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. تجربه‌ی کاربران و کمک به شکل‌گیری رفتار آن‌ها در آینده‌ی موتورهای جستجو نقش ‌به سزایی را خواهد داشت. البته این نکته را باید در نظر داشت که درک درست رفتار کاربران توسط موتورهای جستجو به طور قابل توجهی به نحوه‌ی برقراری ارتباط کاربر با ابزارهای جستجو، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورداستفاده او وابسته است.

پارسی‌جو نیز یک موتورجستجوی هوشمند بومی و فارسی زبان است که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری رفتار کاربران، نتایجی بر اساس نیاز آن‌ها ارائه خواهد داد. نحوه و میزان تعامل و ارتباط شما با پارسی‌ جو مانند هر جستجوگر دیگری تاثیر به سزایی در شناسایی و پیش‌بینی نیازهایتان و کمک به شما در انجام امور روزانه فراهم می‌آورد.

اینفوگرافیک زیر یک اسنپ‌شات برای مسیری که موتورهای جستجو به سمت آن می‌روند ارائه می‌کند و پتانسیل بالای جستجوگرها را برای استفاده‌ی کاربران و تبلیغ‌کنندگان مورد بررسی قرار خواهد داد.

اینفوگرافیک آینده موتورهای جستجو

مجموع رتبه (2)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - علی

    مایکروسافت با بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر انرژی سرورهایش را تامین می کند :)بخوانید:)

    یکی از معضلاتی که شرکت های بزرگ دنیای تکنولوژی دائما با آن دست به گریبان هستند، معضل تامین انرژی برق می باشد زیرا این کمپانی ها هر روزه و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی با درخواست های بیشتری برای سرور های ابری مواجه می شوند از این روز نیازمند افزایش سرور های دیتا بیس می باشند این موضوع سبب شده تا تامین انرژی برای این حجم از سرور کمی دشوار به نظر برسد از این رو کمپانی هایی چون مایکروسافت، گوگل و اپل تصمیم گرفته‌اند از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی بادی و صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز سرور های بیشمار خود استفاده نمایند.

    در این راستا به تازگی اطلاعاتی منتشر شده است که بیان می کند کمپانی مایکروسافت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان تامین انرژی خود از منابع تجدید پذیر تا ۵۰ درصد افزایش دهد و این میزان را تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد برساند. پس لازم نیست شرکت های داخلی مثل پارسی جو به موضوع کمی فکر کند؟ لطفا شما هم از انرژی های نو بهره بگیرید و کمی از درامد خود را صرف محیط زیست و درختکاری کنید ممنون از پارسی جو;)

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - محمد

    مهمان - علی

    سلام ممنونیم و نظر خوبی بود من امیدوارم که شرکت دانش بنیان پارسی جو حداقل درامدش رو صرف محیط زیست و درختکاری و استفاده از انرژی های نو برای تامین سرور و برق مورد نیاز شرکت بکنه و ما هم حتما حمایت کنیم تا درامد شرکت بیشتر بشه و کیفیت پارسی جو بهتر بشه پیش به سوی بهتر شدن پارسی جو;)

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - محمد

    سلام
    سپاس از مقاله خوبتون
    یه درخواست
    لطفا در مورد آینده جستجوگرها در زمینه موبایل مطالب بیشتری منتشر کنید
    و یه خواهش
    اگه ممکنه آخر هر مقاله، نام منابع خارجی و یا داخلی که استفاده شده رو ذکر بفرمایید تا بتونیم برای مطالعه بیشتر به اونها مراجعه کنیم
    موفق و پاینده باشید.

  • مهمان - محمد

    سلام. ممنون از پیشنهاد خوبتون. حتما در این زمینه مقاله ای تهیه می کنیم. برخی از مطالب کاملا به صورت تولید محتوا و توسط گروه پارسی جو آماده می شوند و یا گردآوری محتوا هستند و منابع زیادی دارند. مقالاتی که منابع مشخصی داشته باشند را حتما قید می کنیم. از این به بعد هم سعی می کنیم به منابع اصلی اشاره کنیم

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!