چرا جستجوگر ایرانی، چرا پارسی جو؟ (بخش اول)

چرا جستجوگر ایرانی، چرا پارسی جو؟ (بخش اول)

جستجوگرهای عمومی چون گوگل در کنار تمام خدمات ارزنده‌ و موفقیت‌هایشان، به جهت این‌که درک و آگاهی درستی از زبان مادری، فرهنگ و سلایق مردم یک منطقه ندارند، معمولا نمی‌توانند در پاسخ به برخی از انواع پرس‌وجوها خوب عمل کرده و کاربران را به یک نتیجه مستقیم و مرتبط هدایت کنند. ایده طراحی جستجوگرهای بومی هم بر پایه همین نقطه ضعف موتور جستجوهای عمومی شکل گرفت. در این مقاله‌ی دو بخشی در نظر داریم ضمن بیان دلایل نیاز به جستجوگرهای بومی، لزوم شکل‌گیری یک جستجوگر ایرانی و فارسی زبان را از جنبه‌های مختلف بررسی نماییم.

«جستجو» مفهومی اساسی در زمینه تلاش برای یافتن و به دست آوردن هر چیزی است که پیوندی عمیق با تمامی جنبه‌های زندگی ما دارد؛ از به خاطر آوردن بیتی خاص از اشعار حافظ در ذهن مان تا تلاش یک شرکت هواپیمایی برای یافتن بهترین تأمین کننده قطعات، از کارکردهای جستجو به حساب می آیند.‏

در بیانی تخصصی‌تر در سیستم های خبره، به فرایندی که مجموعه قوانین را به تصمیم تبدیل می کند، موتور استنتاج می گویند و در فضای «وب» حلقه واصل اطلاعات گسترده و کاربران برای یافتن هر موضوعی در وب موتور جستجو نامیده می‌شود که در واقع موتور جستجو، نوعی موتور استنتاج محسوب می شود.

امروزه موتورهای جستجو را می‌توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در همه کشورها به‌حساب آورد. با آنکه کاربران موتورهای جستجو را بیشتر با جستجوی وب می‌شناسند اما موتور‌های جستجو اهداف و کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارد که جستجوی وب تنها یکی از آن‌ها است.

در چند سال اخیر موتور جستجوهای بومی به‌دلیل بهره‌گیری از امتیاز بومی‌ بودن و آشنایی بیشتر با فرهنگ و زبان بومی، گسترش قابل ملاحظه‌ای را در بسیاری از کشورهای جهان تجربه‌کرده‌اند. مدتی است که در کشور ما نیز زمزمه هایی از لزوم شکل گیری و طراحی موتورهای جستجو به گوش می رسد و موتور جستجوی پارسی جو که فعالیت های خود را در قالب شرکتی دانش بنیان شروع کرده، توانسته است پروژه تحقیق و توسعه و سپس پیاده سازی موتور جستجو را با بهره گیری از جمعی از متخصصان کشور، اجرا کند.

در این مقاله دو قسمتی تلاش داریم تا از چرایی لزوم موتور جستجو ، علی‌الخصوص موتور جستجوی بومی بگوییم و سپس به توضیح مختصری درباره پارسی جو بپردازیم. در بخش اول به اهمیت موتورهای جستجو به‌ویژه موتورهای جستجوی بومی پرداخته و در بخش دوم سعی می‌کنیم علاوه بر بیان لزوم شکل‌گیری جستجوگر پارسی، شما را با پارسی‌جو و سرویس‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

حال که به‌صورت اجمالی با مفهوم جستجو و موتور جستجو آشنا شدیم، بهتر است نسبت به اهمیت موتورهای جستجو بیشتر اطلاع پیدا کنیم.

چرا موتورهای‌ جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردارند؟

 اهمیت موتورهای جستجو

 تعداد کاربران اینترنت و وب روز به‌ روز در حال افزایش است، به شکلی که در سال‌های اخیر این افزایش روند نمایی داشته است. هم‌اکنون نزدیک به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. این ارقام شگفت‌انگیز حکایت از اهمیت بسیار بالای جامعه مجازی در دنیا دارد.

اگر بخواهیم آمار استفاده کنندگان از اینترنت را در چند جمله خلاصه کنیم، به نتایج زیر می‌رسیم:

  • در سال ۱۹۹۵ فقط یک درصد از مردم به اینترنت متصل بودند
  • بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳، تعداد کاربران اینترنت ۱۰ برابر شده است
  • ۱ میلیارد اول در سال ۲۰۰۵، ۱ میلیارد دوم در سال  ۲۰۱۰ و ۱ میلیارد سوم در سال ۲۰۱۴ به اینترنت متصل شدند
  • هم‌اکنون۴۰ درصد از جمعیت دنیا به اینترنت متصل هستند

با گسترش شگفت‌انگیز دنیای وب و افزایش تصاعدی تعداد وب‌سایت‌ها و صفحات اینترنتی، دنیای اینترنت و وب به بزرگ‌ترین و جامع‌ترین منبع اطلاعاتی، سرگرمی، تجاری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است. .در کنار این حجم عظیم از اطلاعات، چالشی با موضوع نحوه دستیابی به اطلاعات مطرح می‌شود. بدین معنا که با این حجم بزرگ اطلاعات، کاربران در یافتن وب‌سایت یا صفحه مرتبط با نیاز خود با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند. اگر در گذشته، دستيابی به اطلاعات در مورد يك موضوع سخت و آزاردهنده بود، در دنياي كنونی، آنچه كه سخت است دستيابی به اطلاعات نيست، بلكه انتخاب مناسب‌ترين اطلاعات از ميان انبوه  اطلاعات  است. واضح است كه جستجو در ميان انبوهی از اطلاعات، به منظور به دست آوردن مناسب‌ترين آن‌ها، كار ساده‌ای نیست که بتوان به‌صورت دستی انجام داد. در دنيای گسترده وب، اين مهم توسط سامانه‌هايی صورت می‌پذيرد كه تحت عنوان جستجوگر یا موتور جستجو شناخته می‌شوند. 

جستجوگرهای وب یا موتور جستجوها در واقع مسئولیت خطیر یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران را در میان انبوهی از سایت‌ها و صفحات بر عهده دارند. موتورهای جستجو مقصد محبوب و مرسوم بسیاری از کاربران در فضای وب است. بی شک جستجوگرها با توجه به در اختیار داشتن طیف گسترده‌ای از اطلاعات و با ارائه‌ی محتوا به صورت آنلاین، می‌توانند کاربران را در امر بررسی و غربال کردن اطلاعات موردنیازشان در میان انبوهی از اطلاعات و محتوای موجود یاری رساند. در واقع موتورهای جستجو مانند یک فیلتر برای داده‌های موجود در اینترنت عمل می‌کنند. 

مردم برای یافتن اطلاعات در هر زمینه‌ای از رویدادهای جاری، سلامت، محصولات یک کشور، خدمات دولت، بلایای طبیعی و تاریخ گرفته تا سرگرمی و بسیاری از موضوعات دیگر در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. 

استفاده از موتورهای جستجو آن‌چنان در میان ما رواج یافته که حتی برای خرید کوچکترین جزء زندگی خود ابتدا به موتورهای جستجو سری می‌زنیم و سپس بر اساس آن در مورد نوع محصول، قیمت و یا هر چیز مرتبط با آن محصول نتیجه‌ می‌گیریم.

جستجوگرها به کاربران خود اجازه می‌دهند تا به راحتی و در کسری از ثانیه اطلاعاتی در زمینه علاقه خود و یا ارزشمند را بیابند .

 

اهمیت موتورهای جستجو در جامعه وب کنونی به‌قدری زیاد است که تصور اینترنت و وب بدون جستجوگرها امری محال و ناشدنی است.

آمارها حکایت از این دارد که افراد بسیاری، با موتورهای جستجو سفر خود به دنیای وب را شروع می‌کنند. حتی بسیاری از وب فقط برای جستجو استفاده می‌کنند و بس.

با نگاهی به آمار زیر می‌توانیم به اهمیت این بخش از وب بیشتر پی ببریم:

  • ۸۲ درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت‌ها عنوان کرده‌اند.
  • ۵۷ درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌کنند و ۴۶ درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است.
  • ۸۵ درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند.
  • موتورهای جستجوگر بهترین رتبه را از نظر تعداد بازدید‌کننده در کشورهای مختلف دارند.
  • جستجوگرها معمولا رتبه اول درآمدی در حوزه آی‌تی و وب را در اختیار دارند.

بد نیست نیم نگاهی به درآمد میلیارد دلاری محبوب‌ترین جستجوگر جهان، گوگل، در این چند سال اخیر داشته باشیم:

از مهم‌ترین موتور جستجوهای عمومی و جهانی می‌توانیم به گوگل، بینگ و یاهو اشاره کنیم که توسط بسیاری از کاربران در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بایدو (چین)، سزنم (جمهوری چک)، یاندکس (روسیه) و نیور (کره جنوبی) نیز از محبوب‌ترین‌ موتورهای جستجوگر بومی هستند که در کشور خود به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

با وجود جستجوگر‌های عمومی همانند گوگل چه نیازی به موتور‌های جستجوگر بومی است؟

قبل از آنکه به‌طور دقیق به این سوال جواب بدهیم لازم است انواع پرس و جوهایی که کاربران به موتورهای جستجو ارسال می کنند را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، می توان پرس و جو‌ها را به سه دسته کلی تقسیم نمود.

  1. پرس و جوهای اطلاعاتی (Informational)
    این پرس و جوها شامل عنوانی جامع و موضوعی کلی است که طیف وسیعی از نتایج مرتبط را به همراه دارد. برای مثال، نحوه تعمیر رادیو یک پرس و جوی اطلاعاتی می باشد.
  2. پرس و جوهای ناوبری (Navigational)
    این نوع پرس و جو به منظور یافتن مستقیم یک وب سایت خاص یا یک هویت مشخص است و در واقع هدف کاربر رسیدن به مقصدی مشخص است. اگر کاربری عبارت "سایت وزارت آموزش و پرورش" را به موتور جستجو ارسال نماید، در این دسته قرار می گیرد.
  3. پرس و جوهای تراکنشی (Transactional)
    در این قسمت کاربر جستجویی هدفمند برای انجام کاری مشخص در راستای رفع نیاز خود انجام می‌دهد. جستجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند. برای نمونه دانلود و خرید نمونه ای از جستجوهای تراکنشی می باشد.

چرایی وجود جستجوگر بومی را می‌توان به سه دسته زیر خلاصه کرد:

  • رفع نیازهای تراکنشی کاربران: برای مثال موتور جستجوی بومی کشور کره جنوبی، نیور، با ایجاد سرویس‌های متنوع نیازهای تراکنشی کاربران را رفع می نماید و غالبا مردم برای یافتن پرس و جوهای اطلاعاتی به موتورهای دیگر مثل گوگل مراجعه می کنند و جالب اینجاست که حدود 73 درصد پرس و جوها به نیور فرستاده می شود و گوگل در کشور کره جنوبی سهم بازاری کمتر از 3 درصد را به خود اختصاص داده است.
  • دانش بیشتر به زبان و فرهنگ بومی و بهره‌مندی از ابزارهای پردازش زبان بومی: موتور‌های جستجوی بومی با دانش و شناخت بیشتر نسبت به زبان مادری یک کشور و بهره‌مندی از ابزارهای پردازش زبان بومی و دسترسی بهتر به زبان‌شناسان آن کشور قابلیت مانور بیشتری در رفع نیاز‌های مردم آن کشور در حوزه جستجوی وب دارند. در واقع می‌توان جستجوی بهینه و کارا در میان صفحات وب بومی را  مهم‌ترین هدفی دانست که موتورهای جستجوگر بومی به‌دنبال آن هستند. همین عامل موجب شده است که موتورهای جستجوگر بومی به موفقیت‌های بسیاری در تعدادی از کشورهای مطرح دنیا دست یابند. بسیاری از کارشناسان، دلیل موفقیت یاندکس، موتور جستجوی ملی روسیه را فهم و پردازش بهتر این موتور جستجو از زبان روسی می‌دانند. 

بیشتر سهم جستجو در روسیه از آن یاندکس است

  • ارایه سرویس‌های بومی متناسب با نیاز جامعه: موتورهای جستجوی بومی با را‌ه‌اندازی سرویس‌های متنوع علاوه بر اینکه به جستجو‌های اطلاعاتی کاربران پاسخ می‌دهند، به بسیاری از دیگر نیازهای کاربران نیز پاسخگو هستند. در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم است که وظیفه موتور جستجو فقط پاسخ دادن به موارد اطلاعاتی و ناوبری نیست، بلکه هدف آن، جستجو به معنای عام و بسیار گسترده و جامعی است که به تمامی نیازهای کاربران در فضای مجازی پاسخ داده شود. شاید بتوان مهم‌ترین عامل موفقیت جستجوگرهای بومی را دقیقا همین عامل بدانیم.

ارائه‌ سرویس‌های بومی، مهم‌ترین عامل موفقیت جستجوگرهای بومی

در واقع موتورهای جستجو با تحلیل نیاز کاربران و قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که دارند قادرند محتوای وبگاه‌هایی که در یک زمینه مشخص فعالیت می کنند را استخراج و  آن را در قالب یک سرویس کاربردی ارایه کنند. به این وسیله، کاربران فرصت استفاده از تمامی خدمات و مزایای چندین وبگاه را که در زمینه‌های خاصی مشغول به فعالیت هستند، در قالب یک سرویس خاص، با قابلیت جستجو به بهترین نحو که فقط موتور جستجو می تواند در آن سطح به فعالیت بپردازد را دارد.

برای مثال موتور جستجوی بومی کشور چین، بایدو، با شناسایی دقیق نیاز کاربران، تاکنون بیش از ۱۵۰ سرویس کاربردی از جمله سرویس‌های جستجوی موسیقی، جستجوی قیمت و بلیط را راه اندازی کرده است.  بایدو هم اکنون به عنوان چهارمین وب سایت پربازدید در دنیا، شناخته می شود که با سهم پرس‌وجوی حدود ۸۶ درصدی، یکه‌تاز این صنعت در چین به حساب می آید.  یکی از سرویس‌های موفق بایدو، سرویس مسافرت آن است که با فراهم آوردن اطلاعات جامع سفر محبوبیت بسیاری میان مردم این کشور و گردشگران خارجی دارد.

 سرویس مسافرت جستجوگر بایدو،Qunar

جویشگر بومی سزنم نیز با ارایه ۱۵ سرویس کاربردی خود توانسته در کشور اروپایی جمهوری چک که تنها ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد، نزدیک به ۶.۶ میلیون کاربر داشته باشد. ( مقاله آشنایی با جستجوگر سزنم را از اینجا مطالعه کنید)

  • حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در برابر کشورهای خارجی
کلان داده‌ها که این روزها حکم معدن طلا را دارند توسط مردم عادی تولید می‌شوند.

روزنامه گاردین در مقاله‌ای به این نکته اشاره می‌کند که اپلیکیشن ارتباطی واتس‌اپ نام و شماره تلفن مشترکان خود را در اختیار فیس‌بوک می‌گذارد و شبکه اجتماعی مذکور آنها را به مراکز تبلیغاتی می‌فروشد. در یک تحقیق مشترک میان دانشگاه MIT و شرکت اوراکل مشخص می‌شود که ((شرکت‌های موفقی چون گوگل، آمازون و... داده‌ها را مهم‌ترین سرمایه خود می‌دانند. این شرکت‌ها بدون اطلاع کاربران داده‌های آنها را ذخیره می‌کنند، آنها را به یک کالای ارزشمند تبدیل و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. در واقع شرکت‌های بزرگ فناوری از فروش داده‌های کاربران سالانه درآمدی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار به دست می‌آورند.)). در گزارش منتشر شده از خود گوگل با نام Google Transparency Report، در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴۰.۶۰۰ مرتبه، دولتمردان کشورهای مختلف از گوگل درخواست اطلاعات کاربران را داشته‌اند که نسبت به مدت پیشین، ۳۰ درصد رشد داشته است. در واقع شرکت‌های بزرگ فناوری و از جمله موتور جستجوها اطلاعات ارزشمندی از کاربران و حتی وضعیت کشورها دارند که پتانسیل بالقوه‌ای را برای استفاده از این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در نمودار زیر که توسط خود گوگل منتشر شده است، میزان درخواست‌های ثبت شده از سازمان‌های جاسوسی، اطلاعاتی و دولتی از گوگل برای دسترسی به اطلاعات کاربران نمایش داده شده است.

 

جستجوگرها معمولا اطلاعات مردم جهان را دارند: درواقع آن‌ها اطلاعات زیادی از زندگی مردم بسیاری از کشورها می‌داند که حتی دولتمردان این کشورها از آن‌ها بی‌خبرند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ در این روزها، کاربران به اولین مشکل یا سوال روزمره‌ای که در زندگی به آن می‌رسند به جستجوگرها مراجعه می‌کنند. جستجوگرها همه را ذخیره می‌کنند و ارتباط میان انبوهی از جستجوها را پیدا می‌کنند. جستجوگرهای مطرح قادرند در کسری از ثانیه، یک تصویر کلی از طرز تفکر اغلب مردمان یک کشور، فرهنگ، گرایش سیاسی، نوع مشغولیت، آرزوها و نگرانی آن‌ها را داشته باشد. چیز کمی است؟؟

مزایای موتور‌ جستجوی بومی

اگر سطور بالا را به‌خوبی دنبال کرده باشید، احتمالا قبل از دیدن موارد لیست شده ذیل، خود بتوانید مزایایی زیادی را برای موتور جستجوهای بومی برشمارید. در پایین به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • اقتصادی
       – کمک به گسترش بیشتر تبليغات هدفمند و محلی

             –کاهش هزینه ترافیک بین‌الملل

             –شکل‌گیری بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کارآفرینی
             – در چين در عرض دو سال (۲۰۱۰-۲۰۱۲) تبليغات هدفمند متنی ۱۲برابر شده است.

  • ارزش افزوده اطلاعاتی
       – کمک به غنی سازی زندگی کاربران از طریق سرويس‌های محلی و بومی کارآمد
  • اجتماعي و فرهنگی
       – هدايت  و راهبری کاربران به اطلاعات معتبر و مجاز

             – ایجاد فرصت‌های انبوه شغلی

  • دولت الکترونيک و اينترانت داخلی
       – نمونه موفق نیور در کره جنوبی

             –توسعه شبکه ملی اطلاعات

  • بستری برای ساماندهی فضای مجازی
      – ارائه سرویس‌های متنوع متناسب با نیاز اقشار جامعه (دانش آموزان، دانشجویان، صاحبان وب سایت)
      – مثال کره جنوبی (سرویسهای اختصاصی برای قشرهای مختلف)

نمونه‌های موفق از موتورهای جستجوگر بومی؟

شاید به نظر برسد که موتورهای جستجوگر بومی، به هیچ وجه توان رقابت با غول هایی نظیر گوگل و یاهو را ندارند، ولی تجربه نشان داده است که با روی کار آمدن هر جویشگر محلی، اقبال عمومی از این جستجوگرها به مراتب بیشتر از سایر موتورهای جستجوگر بین المللی بوده است.

در جدول ذیل به تعدادی از جستجوگرهای موفق بومی اشاره شده است:

نام کشور درآمد( میلیارد دلار) درصد تبلیغات در درآمد تعداد نیرو سهم پرس‌وجو تعداد پرس‌وجو در روز
گوگل آمریکا ۷۵ میلیارد ۹۰ ۶۲۰۰۰ ۷۰٪ در آمریکا ۴ میلیارد
بایدو چین ۱۰/۲ میلیارد ۹۶ ۴۱۵۰۰ ۸۰٪ در چین ۳ میلیارد
یاندکس روسیه ۱ میلیارد اکثر درآمد ۵۴۰۰ ۶۵٪ در روسیه ۱۵۰ میلیون
سزنم جمهوری چک ۰/۱۳ میلیارد اکثر درآمد ۱۱۰۰ ۵۰٪ در جمهوری چک ۸ میلیون
 نیور کره جنوبی حدود از ۵/۲ میلیارد ۷۱ ۲۵۰۰ ۷۳٪ در کره جنوبی ۲۸۵ میلیون


این جدول که مطالب آن با دقت خاصی آماده شده است حاوی نکات مهمی است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، موتورهای جستجوگر بومی علاوه ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از قشر تحصیل کرده و نخبه کشور خود، به درآمد‌های میلیاردی در حوزه فعالیتشان دست پیدا کرده‌اند. از همه مهم‌تر آمار مربوط به استقبال مردم این کشورها از موتورهای جستجوگر ملی بیانگر آن است که این موتورها  توانسته‌اند به محبوب‌ترین موتور جستجوگر تبدیل شده و به بسیاری از نیازهای کاربران پاسخی در. برای مثال در کشور آزاد کره نزدیک به ۷۱ درصد و در کشور جمهوری چک نزدیک به ۵۰ درصد میزان پرس‌وجو‌های کاربران از موتور‌های جستجو به موتورجستجوی بومی آن کشورها تعلق داشته است.

در قسمت دوم مقاله تلاش می‌کنیم از نیاز به جستجوگر پارسی سخن بگوییم و شما را بیشتر با ابعاد جستجوگر پارسی‌جو آشنا سازیم.

با همه‌ی این تفاسیر، نظر شما در مورد شکل‌گیری جستجوگرهای ملی چیست؟ آیا جستجوگرهای عمومی چون گوگل را از تمام جنبه‌ها و ارائه‌ی پاسخ مناسب به تمام پرسش‌هایتان کارا می‌دانید؟

مجموع رتبه (1)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - ALI

    سلام لطفا نسخه گوشی اپلیکیشن پارسی جو رو به روز کنید و نقشه موبایلی پارسی جو رو هم بسازید ممنون

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - صالح

    سلام.اول- سرویس جستجوی ویدئو شما در مقایسه با موتور جستجوی یوز بسیار ضعیف تر است.برای مثال کلمه «یتیم خانه ایران» را در قسمت جستجوی ویدئو این دو موتور جستجو سرچ کنید و تفاوت را ببینید.
    دوم- قبلا هم به پشتیبانی شما گفتم توجه نکردند که صفحه اول موتور جستجو را خلوت تر کنید تا در سریعترین زمان لود شود مثل صفحه یوز یا گوگل به خصوص در نسخه موبایل و تبلت
    سوم- این نکته را هم به پشتیبانی شما گفتم که به سرویس های موتور جستجویتان ، سرویس جستجوی «قانون» هم اضافه کنید چون جستجوی قانون بسیار پرکاربرد است منتها همکارانتان گفتند این سرویس تخصصی است و فقط برای اقشار خاصی است اما ما سرویس های عمومی ارائه می دهیم اما به نظرم دلیل قانع کننده ای نیست.
    چهارم- در نسخه موبایل و تبلت بنده در قسمت نتایج جستجو امکان کپی برداری از متن مشکل دارد برطرف کنید.
    پنجم- سرویس دهنده های ایرانی باید از یکدیگر حمایت کنند مثلا شما در نرم افزار سروش کانالی برای ارتباط با مخاطبین ایجاد کنید یا سرویس ایمیل چاپار را به سرویس هایتان اضافه کنید.
    موفق باشید.

  • مهمان - صالح

    سلام دوست عزیز. در ابتدا تشکر می کنم که دلسوزانه نظرات خودتون را در میان می گذارید. تردید نداشته باشید که تک تک نظرات و فیدبک های شما مورد توجه قرار گرفته است. اما
    در مورد نکته اول: نمی توان خیلی موردی مقایسه کرد. قبلا هم جستجوگرهای مورد استفاده در ایران توسط ICT آزمایش شده و پارسی جو بعد از گوگل رتبه دوم کیفیت در ایران را کسب کرده است
    نکته دوم: بر عکس دیدگاه شما، اکثر کاربران پارسی جو از شکل کنونی صفحه پارسی جو با این باکس ها راضی هستند و این امر بدیها سلیقه ای است
    سوم: سرویس مورد نظر شما خیلی عمومیت نداره. کاربران درخواست جستجوگر احادیث، سهام، خودرو .... هم دارند. بدون تردید نمی تونیم همه این جستجوگرها را با هم راه اندازی کنیم.
    چهارم: حتما بررسی می شه
    پنجم: حتما همینه. اگر به مقالات بلاگ هم نگاه کنید ما بارها از جستجوگر خوب یوز نام بردیم و حتی لینک دادیم. حتی سرویس ترجمه ما از سرویس ترگمان قدرت گرفته و با هم همکاری کرده ایم

  • مهمان - اسد

    با همه تفاسیری که بیان شده برحسب تجربیات من در جستجوی واژه ها و رویداد ها ، من به گوگل رتبه یک ، یاهو رتبه 2 پارسی جو رتبه 3 و یوز رتبه 4 را می دهم. جستجوگرهای ایرانی نتایج بی ارتباط با موضوع جستجو ارائه می دهند. انبار اطلاعات شان خالی است. اتفاقی که امروز و این ماه روی داده در جستجوگرایرانی قابل نمایش نیست. تاریخ اطلاعات پیدا شده به یک یا چند سال قبل برمی گردد. با استثنای برخی اخبار. بنابراین از جستجوگرداخلی می توان در شرایط اضطراری همچون چراغ قوه در صحرا استفاده کرد. هنوز راه طولانی باقی است که داخلی ها با تکمیل انبار اطلاعات به رقابت با گوگل بپردازند.

  • مهمان - اسد

    سلام. سپاس از اینکه تجربه خودتون از استفاده از جستجوگرها را با ما درمیون گذاشتید. بدون تردید پر شدن آنچه که شما انبار اطلاعاتی می خوانید نیاز به زمان داره و گوگل هم در شروع با مشکلات زیادی رو به رو بود. گذشت زمان تاثیر خیلی خیلی زیادی بر روی کیفیت جستجوگرها داره که انشا... در مقاله ای جداگانه به اون می پردازیم. جستجوگرهای ایرانی سابقه به مراتب کمتری نسبت به گوگل دارند و با گذشت زمان روز به روز در وضعیت بهتری قرار می گیرند. پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید
    http://pblog.parsijoo.ir/parsijoo/media/parsijoo-above-bing

  • مهمان - فواد

    خخخخخ لطفا در جستجو گرتون بنويسين كه معني كلمه روستا به انگليسي ببينن چي ميگه خخخ
    اها نميخوام بكوبم كه اره اينجوري نه ميخام بگم كه سرو صداتون بيشتر از كارتونه بهرحال ببخشيد گفتم كه بهتر شين

  • مهمان - فواد

    دوست گرانقدر ممنون از نظرتون. من هنوز متوجه منظور شما نشدم چرا که نتایج عبارتی که شما فرمودید در جستجوگر کاملا منطقی و صحیح است. اگر مورد خاصی را مشاهده کردید ممنون می شم در بخش بازخورد اطلاع بدید. تشکر

  • مهمان - میثم حسن زاده

    سلام من طرفدار حمایت از تولید داخلی هستم درسته که امکانات پارسی جو هنوز به اندازه گوگل نیست اما بعضی وقت ها دلم نمی خواد از پارسی جو استفاده کنم چون وقتی صفحه پارسی جو می یاد خبرهایی رو که می بینم از سایتهایی که بیشتر تمایل به شایعه پراکنی و ایجاد حاشیه دارند استفاده می کنید لطفا یا خبر از تمام سایتها از فارس و کیهان و جام جم و مشرق و رجا و .... اینها بذارید یا اصلا مثل گوگل هیچی نذارید .....

  • دوست عزیز. بخش خبر با نگاه کاملا غیر سیاسی و جانب دارانه تلاش می کنه محبوب‌ترین خبرها را از معروف ترین خبرگزاری های ایران نشون می ده. گاها ممکنه هست خبرهایی در خبرگزاری ها منتشر بشه که با سلیقه شما سازگار نباشه. با همه این ها بخش هوش مصنوعی جستجوگر خبری پارسی جو به صورت مداوم در حال رشد و یادگیری هست و کیفیت کارکرد اون بهتر می شه. ممنون از انتقال نظرتون.

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!