آنچه که باید درباره بایدو، دومین جستجوگر محبوب جهان، بدانیم (بخش اول)

آنچه که باید درباره بایدو، دومین جستجوگر محبوب جهان، بدانیم (بخش اول)

بایدو، دومین ابرقدرت صنعت جستجو در دنیا و رتبه یک موتور جستجو در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، چین است. در این مقاله دو بخشی در نظر داریم به معرفی این جستجوگر چینی، سرویس‌های ارائه شده‌ توسط آن، داستان موفقیت‌ها و نقش دولتمردان چین را در  جهت‌دهی به نیازهای مردم در این حوزه بپردازیم. با پرس‌وجو همراه شوید.

تکراری به نظر می‌رسد که بخواهیم این مقاله را با مفهوم پراستفاده‌ی “روزانه بر تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند به شدت افزوده می‌شود” آغاز کنیم. اما در این مقاله ناگزیریم برای معرفی رتبه یک موتور جستجو در چین باز هم از رشد حیرت‌انگیز جمعیت کاربران اینترنت سخن بگوییم با این تفاوت که در این مقاله کاربران اینترنت را محدود به کشور چین می‌کنیم و روند پیشرفت این تکنولوژی مرزناشناس را در چین مورد بررسی قرار می‌دهیم. بخش اول این مقاله را به معرفی جستجوگر بایدو، تاریخچه و نحوه‌ی کسب درآمد آن اختصاص داده‌ایم. در بخش دوم این مقاله نیز در نظر داریم تا سهم گوگل را در بازار جستجوی چین مورد بررسی قرار دهیم.

چین با بیش از ۷۲۰ میلیون کاربر اینترنت ( ضریب نفوذ ۵۲.۲ درصد) و ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده‌ی چینی که هرکدام در سال حداقل یک محصول یا سرویس را خریداری می‌کنند و این آمار به سرعت در حال افزایش است، یک بازار بزرگ برای ارائه‌ی کنندگان خدمات و محصولات محسوب می‌شود. با توجه به رشد صنعت اینترنت هم از نظر مقیاس و هم میزان نفوذ در میان مردم، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت برای موفقیت در بازار چین، لازم است با ایجاد نوآوری و بومی‌سازی، به نیازها، سلایق و تمایلات مدام در حال تغییر مردم پاسخ دهند.

رشد اینترنت در چین

پر واضح است که گوگل به عنوان رهبر بازار ترافیک موتورجستجو و دارنده‌ی بیشترین سهم در جستجو در بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می‌شود، اما این جستجوگر نتوانسته نقشش را در بازار جستجوی چین به خوبی ایفا کند تا آن‌جا که در میان جستجوگرهای کشور چین در رده‌ی پنجم قرار دارد. در واقع اگر بازار جستجو در چین را مورد بررسی قرار دهیم، جستجوگر بایدو نقش اصلی را در میان دیگر بازیکنان با سهم ۵۵٪ در اختیار خود گرفته است. دیگر جستجوگر بومی چین با نام Qihoo 360‌ نیز نزدیک به ۲۸ درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. به بیانی دیگر از سال ۲۰۱۰ که گوگل فعالیت چندانی در فضای جستجو در چین ندارد، بازار جستجو در چین به یکی از معدود بازارها در سطح جهانی تبدیل شده که گوگل با سهم بازار ۳ درصدی تسلطی بر آن ندارد.

بایدو یک شرکت فناوری اینترنت چینی است که در ابتدا به خاطر موتور جستجوی خود شناخته شد. بایدو با ارائه‌ی انواع خدمات مبتنی بر اینترنت از ذخیره‌سازی ابری و مرورگر‌های وب گرفته تا تبلیغات آنلاین و بازاریابی، توانسته شهرت بسیار زیادی را کسب کند به گونه‌ای که در ابتدا به گوگل چینی معروف شده بود. امروز بایدو به عنوان دومین موتورجستجوی مستقل در دنیا و رتبه‌ی اول جستجو در چین شناخته می‌شود.

خدمات مبتنی بر اینترنت بایدو

نام بایدو(百度)  از یک شعر معروف کلاسیک که ۸۰۰ سال قبل سروده شده، الهام گرفته شده است. این شعر صحنه‌ای در یکی از جشنواره‌های فانوس چین باستان را توصیف می‌کند که شاعر در پی معشوق زیباروی، بیش از هزار بار در میان جمعیت جستجو می‌کند، در نهایت به عقب بر می‌گردد و محبوب خود را پشت سرش در کنار روشنی یک شمع می‌یابد. در واقع بایدو، به قسمتی از شعر که وسعت و میزان جستجوی شاعر را شرح می‌دهد، اشاره می‌کند و با این ایده مفهوم و منظور خود را که “ انجام یک جستجوی جامع و یافتن محتوای موردنظر کاربر “ است، می‌رساند.

تاریخچه‌ی بایدو

معمولا زمانی که یک ایده توسط مفاهیم و موضوعات جدیدتر و محبوب تر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، بسیاری از مردم ایده‌های اصلی خود را رها می‌کنند و بر روی موضوعات جدید دیگر تمرکز می‌کنند. اما داستان بایدو کمی متفاوت از این موضوع است. تاریخچه بایدو به زمانی برمی‌گردد که گوگل هنوز در حال توسعه بود.

در سال ۱۹۹۴، Robin Li(رابین لی) پژوهش خود را در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ الگوریتم RankDex که برای رتبه‌بندی صفحات وب بود را توسعه داد. در همان زمان بود که Sergey Brin و Larry Page نوع مشابهی از الگوریتم رتبه‌بندی را طراحی کردند که در گوگل مورد استفاده قرار گرفت. لی پس از چند سال کار برای Infoseek، در سال ۱۹۹۹ با ایده راه‌اندازی بایدو به چین بازگشت. در آن زمان استفاده از اینترنت در چین به تازگی آغاز شده بود و فرصت بسیار خوبی برای پیاده‌سازی این ایده به نظر می‌آمد. بایدو در ابتدا با ارائه‌ی سرویس جستجوی پولی برای شرکت‌های بزرگ کار خود را آغاز کرد. پس از یک سال، بایدو به عنوان یک سرویس مستقل بر روی وب توسط لی، موسس این شرکت، راه‌اندازی شد.

در طول این زمان لی و تیمش برای بهبود بایدو سخت تلاش می‌کردند و در عرض یک سال توانستند نمایه‌سازی صفحات قابل جستجو را به دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود در چین برسانند. رفته رفته بایدو بر بازار اینترنت و موتورهای جستجو در منطقه چیره شد و رتبه یک پورتال جستجو در چین را از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۵ بایدو در حالی افتتاح شد که از سال ۲۰۰۰ بزرگترین عرضه‌کننده سهام بود. در روز افتتاحیه سهام فوق‌العاده‌ای به دست‌آورد به گونه‌ای که در پایان روز افتتاحیه بازگشت سرمایه ۳۵۴٪ برای بایدو رقم خورد. 

۱۳ سال پس از تولدش، بایدو به اولین وب‌سایت در چین و ۶ امین وب‌سایت در دنیا تبدیل شد.

موسس بایدو، رابین لی، چهارمین میلیاردر چینی است که ادعا می‌کند بایدو بیش از هر موتور جستجوی دیگری می‌تواند به پرس‌وجو‌ها پاسخ دهد.

البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که قانون حفاظت دولتی و توافق با استودیوهای موسیقی و گرفتن مجوز برای دانلود موزیک از سرویس mp3 search، به بایدو نیز برای رسیدن به این جایگاه بسیار کمک کرد.

baidu music

در اکتبر ۲۰۱۲ بایدو در رتبه بندی الکسا پس از فیس بوک، گوگل، یوتیوب و یاهو در جایگاه پنجم قرار گرفت. هم‌اکنون نیز بایدو با ارتقای یک رتبه بالاتر در جایگاه چهارم و پس از گوگل، یوتیوب و فیسبوک قرار گرفته است.

در جدول ذیل می‌توانید وضعیت کنونی این کمپانی موفق چینی را مشاهده  کنید:

نام جستجوگر تعداد کارمند تعداد پرس‌وجوی روزانه درآمد سالیانه
بایدو ۴۳۵۰۰ بیش از ۵ میلیارد ۱۰ میلیارد دلار

جستجو در وب و تکنولوژی تبلیغات دو فناوری کلیدی بایدو هستند. بر اساس مدل‌های موتور جستجو، بایدو با استفاده از متد(HVV(Hyperlink Vector Voting، جنبه کیفیت را به رتبه‌بندی‌های خود که صرفا بر اساس تعداد و توضیحات لینک‌های یک سند بود، اضافه کرد. در واقع HVV روشی جدید برای نمایه‌سازی و بازیابی اسناد است که از محتوای لینک‌های یک سند برای رتبه‌بندی و تعیین میزان ارتباط آن ها با عبارت مورد جستجو استفاده می‌کند. فهم عمیق بایدو از زبان و فرهنگ چینی و به کاری تکنولوژي‌های هوشمند برای نمایش نتایج به‌روز و آپدیت بر اساس سلایق و ترجیحات محلی، مهم‌ترین عامل موفقیت این جستجوگر در چین است تا آن‌جا که بایدو به بهترین گزینه برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های کاربران چینی زبان تبدیل شده است. برای مثال در زبان چینی حداقل ۳۸ مدل برای بیان حرف “i” وجود دارد و جستجوگر بایدو با شناسایی این تلفظ‌ها، مرتبط‌ترین نتایج جستجو را تولید می‌کند.

درآمد بایدو

تا قبل از معرفی سرویس تبلیغات هدفمند ، صفحه‌ی نمایش نتایج جستجو در بایدو پر از تبلیغاتی بود که علاوه‌بر سخت شدن روند جستجو برای کاربران، چهره‌ و ظاهر بایدو را نا‌زیبا جلوه می‌داد. همین امر کارایی و محبوبیت این جستجوگر را بسیار تحت تاثیر قرار داده بود. اما با ارائه‌ی سرویس Phoenix Nest، بهترین راه برای نمایش تبلیغات در بایدو و به دنبال آن فضایی برای تجربه‌ی بهتر کاربران از رابط کاربری بایدو فراهم آمد.

سرویس تبلیغات کلیکی بایدو معادل Google Adwords، با نام Phoenix Nest( آشیانه ققنوس) یک سیستم تبلیغات با استفاده از کلیدواژه‌ها است که علاوه‌بر پیشنهاد انتخاب کلیدواژه‌ها، با ارائه‌ی ابزار‌هایی برای مدیریت بودجه و اطلاعاتی برای اندازه‌گیری و محاسبه‌ی میزان بازگشت سرمایه، مشتریان هدف را به وب‌سایت‌های چینی هدایت می‌کند. بر اساس آخرین گزارش سه ماهه، ۷۰٪ مشتریان از Phoenix Nest استفاده می‌کنند. این سرویس با رفع نیازهای بازاریابی و مدیریت بهتر حساب‌ها و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی بازگشت سرمایه به مشتریانی که قصد انجام تبلیغات کلیکی در بایدو را دارند، بسیار کمک می‌کند.

تبلیغات بایدو

البته باید توجه داشت که تبلیغات در بایدو به این سادگی هم انجام نمی‌گیرد. در واقع نمی‌توان صرفا با یک کارت بانکی، انتخاب کلیدواژه و نوشتن یک یا دو متن آگهی تبلیغات هدفمند انجام داد. پروسه‌ی گرفتن مجوز تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات در بایدو، نیاز به یک دانش گسترده و خاص و تخصص در رسوم محلی، زبان و عادات مردم دارد. از طرفی تبلیغ‌کنندگان می‌بایست این اطمینان را برای بایدو به وجود آورند که از پلت‌فرم بایدو برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی در چین استفاده نمی‌کنند و اگر چنین اتفاقی افتاد بایدو به راحتی و در کمترین زمان ممکن و قبل از این‌که مجبور به پرداخت جریمه شود، با مراجع قانونی همکاری کرده و به آن‌ها اطلاع می‌دهد.

در بخش دوم این مقاله نقش قوانین حفاظت دولت چین را در شهرت جستجوگرهای بومی چین و کمرنگ شدن موتورهای جستجوی جهانی چون گوگل بررسی می‌کنیم.

مجموع رتبه (0)
0 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - سروش

    امید است پارسی جوی ایرانی هم به کمک اندیشمندان ایرانی راه بایدو را برود و در صدر قرار بگیرد ما چیزی از جهان کم نداریم می توانیم از بستر اینترنت انقلاب خود را بهتر صادر کنیم ما محتوی کم نداریم ما ذائقه کم داریم و خود باوری در این عرصه و دست لابیگری که غربی ها در ایران ایجاد کرده اند که دست انداز هر فعالیت نوین و دانش بنیان هستند غربیها برای ما ایرانی ها دستشان را از روی دانش های نویسن بر نمی دارند تا ما ایرانی ها نا امید شویم باید خودمان تلاش کنیم.

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!