جستجوگر بومی، موتور محرک اقتصاد و اشتغال کشور

جستجوگر بومی، موتور محرک اقتصاد و اشتغال کشور

اگر با ما همراه بوده باشید، احتمالا به یاد دارید که در مقالات پیشین با بررسی نحوه‌ی کسب درآمد کمپانی‌هایی که اقتصادشان بر پایه‌ی موتورهای جستجو است، به این نتیجه رسیدیم که بین کاربران و ارائه‌ی خدمات رایگان توسط جستجوگرها یک تعامل دوسویه با نتیجه‌ی برد-برد برقرار است. در این مقاله قصد داریم تا با تحلیل آمار و نتایج ارائه شده، نقش جستجوگرها، به عنوان شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی، را در رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال، مورد بررسی قرار دهیم و از این دریچه تاثیر جستجوگرهای بومی همچون پارسی‌جو در میزان رشد اقتصادی و ایجاد شغل را در ایران ارزیابی کنیم. پرس‌وجو را همراهی کنید.

در سال‌های اخیر تکنولوژی و خدمات مبتنی بر آن حرف اول را می‌زند. عرصه‌ی تکنولوژی با هموار سازی حرکت صنایع در مسیر نوآوری علاوه بر سودآوری، زمینه‌‌ی همکاری متقابل صنایع با یکدیگر را نیز فراهم می‌سازد. در برخی سازمان‌ها، تمرکز بر روی ارائه خدمات و محصولات تکنولوژیکی است ; بنابراین تکنولوژی مبنای کسب درآمد آن‌‌ها محسوب می‌شود. اما در برخی دیگر به نظر می‌رسد که تکنولوژی نقش پررنگی در سوددهی سازمان ندارد حال‌ آنکه این حوزه اثراتی در دیگر لایه‌ها بر  سازمان و صرفه جویی در زمان و هزینه، نیروی انسانی و در مجموع رسیدن به درآمد و سودآوری دارد که نمی‌توان آن‌ها نادیده گرفت. در واقع این نوع کمپانی‌ها از فناوری‌های نوین و مبتنی بر اطلاعات در جهت کمک به سیستم خود و فرآیند‌های شرکت بهره می‌گیرند.

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که در زمان کنونی تکنولوژی و شاخه‌ی فناوری اطلاعات به بخشی تبدیل شده که می‌تواند رشد و توسعه در دیگر بخش‌های تجارت را رقم بزند و اکثر بیزینس‌ها برای اتوماتیک کردن فرآیند‌ها و تسهیل در امور خود به فناوری اطلاعات وابسته هستند.

کمپانی‌های مبتنی بر تکنولوژی و غیرتکنولوژیک

در دنیای امروز که تکنولوژی جزء لاینفک و بخش ضروری زندگی مردم شده و همه‌ی صنایع و تجارت‌ها را از خود متاثر ساخته، جای تعجب نیست که نام کمپانی‌های برپایه تکنولوژی را در میان برترین برندهای جهانی بیابیم.

در لیست برندهای برتر سال ۲۰۱۶ اعلامی موسسه جهانی InterBrand، به عنوان صاحب‌نظر در عرصه‌ی ارزش‌گذاری برند; کمپانی‌ها مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه‌های مرتبط، ۶۰ درصد از جایگاه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند به‌شکلی که دو کمپانی اپل و گوگل بر جایگاه اول و دوم این لیست تکیه زده‌اند.

با بررسی آمار منتشر شده از کمپانی InterBand می‌توان به وضوح استنباط کرد که میزان کسب درآمد و سود به دست آمده در کمپانی‌های مبتنی بر فناوری به نسبت دیگر کمپانی‌های ۱۰۰ برند برتر جهانی بیشتر بوده است . از طرفی این کمپانی‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند و فراگیر می‌شوند .

۶۰٪ از برترین برندهای جهان متعلق به حوزه فناوری و اینترنت است

بنابراین می‌توان گفت رشد اقتصادی دنیا به شرکت‌های مبتنی بر فناوری و شرکت‌هایی که از آی تی استفاده می‌کنند وابستگی زیادی دارد. آن چیزی که موجب شده کمپانی‌های مبتنی بر تکنولوژی در میان دیگر کمپانی‌ها موفق‌تر ظاهر شوند را می‌توان در  تمرکز ویژه آن‌ها بر نوآوری و شناسایی نیازهای مردم حتی قبل از این‌که مردم احساس نیاز کنند، دانست.

با پیشرفت سریع تکنولوژی و فناوری اطلاعات تغییر و تحولاتی زیادی در نوع مشاغل ایجاد شده، در گذر زمان رخ‌ داده‌ است به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر مشاغل پردرآمد و جدیدی ظهور کرده‌اند که تا قبل از این حتی نامی از آن‌ها در میان نبود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که این صنعت نوظهور بازارکار پررونق و وسیعی را برای متخصصان  این حوزه فراهم آورده است و حتی رکود اقتصادی جهانی اخیر نیز نتوانسته تاثیر شگرفی بر این صنعت تحمیل کند. در کنار شرکت‌های تکنولوژیکی که اقتصادشان برپایه‌ی صنعت آی‌تی می‌چرخد،  سازمان‌های مختلف بسیاری نیز برای افزایش سودآوری بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان مرتبط با این صنعت را جذب کرده‌اند و شرکت‌های تکنولوژی در لیست صد شرکت برتر جهانی از نظر کار و شغل نیز جا خوش کرده‌اند.

در گزارش‌های به عمل آمده از سایت معتبر Computerweekly.Com که بر اساس تحقیقات Loudhouse انجام گرفته، بیان شده که ۸۱٪ کارکنان در حوزه IT از شغل خود رضایتمندی دارند.

حضور موتورهای جستجو در میان برترین برند‌های دنیا

جستجوگرها از پیشتازان کمپانی‌های مبتنی بر تکنولوژی هستند. با بررسی آمار و نتایج مربوط به سود و میزان رشد و پیشرفت جستجوگرها در کشورهای مختلف و تعداد کارمندان این کمپانی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت‌ها توانسته‌اند در رتبه‌بندی‌های مختلف جایگاه‌های خوبی به خود اختصاص دهند. این شرکت‌ها، که اکثریت آن‌ها در حال حاضر به قطب‌های مالی بزرگی تبدیل شده‌اند، علاوه بر سودآوری بالا و رشد سریع توانسته‌اند برای صدهاهزار نفر ایجاد شغل کنند. بر اساس گزارش سایت معتبر Investopedia.Com، نزدیک به ۳۰ درصد از شرکت‌های برتر خدمات اینترنتی در دنیا، موتورهای جستجو هستند. از طرفی سه موتور جستجوی Google، Baidu و Yahoo در لیست ۱۰ برند برتر دنیا در خدمات اینترنتی حضور دارند و گوگل حائز رتبه اول در بین ۱۰ برند برتر دنیا در خدمات اینترنتی است.

۱۰ کمپانی که اینترنت دنیا را در دست گرفته‌اند

دامنه‌ی تاثیرگذاری جستجوگرها بسیار گسترده است به گونه‌ای که طیف وسیعی از تجارت‌ها، افراد جامعه و نهاد‌های عمومی می‌توانند تحت پوشش موتورهای جستجو به سودآوری برسند و فعالیت‌های موثر و درآمدزا داشته باشند.

موتورهای جستجو برای توسعه‌ی خدمات، افزایش توانمندی‌ها و به طورکلی جذب کاربران بیشتر، با حمایت از استارت‌آپ‌ها و خریداری شرکت‌های کوچک، تنوع بیشتری به سرویس‌های خود می‌بخشند. از دیگر ذی‌نفعان جستجوگرها می‌توان شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی را نام برد که  از طریق سرویس تبلیغات Adwords به فروش و تبلیغ محصول خود بپردازند و یا با در اختیار قرار دادن وبگاه خود برای تبلیغاتی از نوع adsense گوگل درآمدزایی کنند. سرویس‌های مکان‌محور جستجوگرها نیز برای آن‌دسته از کسب‌وکارهایی که ناشناخته مانده‌اند می‌تواند سودآور باشد. برای مثال نمایش لوگوی تجاری کمپانی‌ها بر روی نقشه می‌تواند سهم به‌سزایی در معرفی و آگاهی بخشی یک برند داشته باشد.

علاوه بر موارد فوق جستجوگرها مزایای دیگری نیز دارند که از حوصله‌ی این بحث خارج است و در مقالات آینده به آن اشاره خواهیم کرد.

کمپانی‌های تکنولوژی در ایران

در ایران نیز برخی استارت‌آپ‌های آی‌تی محور تاکنون موفق ظاهر شده‌اند و گواه این موفقیت رشد نمایی در اقتصاد و اشتغال‌زایی در مدت بسیار کوتاه است. دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، زودفود، بامیلو و ... در زمره‌ی کمپانی‌های موفقی هستند که بر پایه‌ی دانش‌به‌روز و نوآوری توانسته‌اند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر اشتغال‌زایی کنند و فرآیند خدمت‌رسانی به جامعه در حوزه‌های مختلف را بهبود بخشند. 

استارت آپ‌های ایرانی

با همه‌ی این‌ها متاسفانه در کشور ما هیچ‌یک از شرکت‌های مبتنی بر تکنولوژی و صنعت فناوری اطلاعات جایگاهی در ۱۰۰ برند برتر دنیا ندارند. از عوامل این امر را می‌توان وجود شرایط نامناسب اقتصادی برای رشد شرکت‌های داخلی، کمبود فرصت‌های شغلی و در نتیجه‌ی همه‌ی آن‌ها مهاجرت جوانان نخبه‌ و متخصص در این حوزه به سایر کشور و در صدر آن‌ها آمریکا دانست. سرمایه‌های انسانی ایران متخصصان و کارآفرینانی هستند که مهاجرت هر کدام از آن‌ها طبیعتا اثر منفی بر رشد اقتصادی و توسعه ایران می‌گذارد و قطعا حضور آن‌ها در کشورهای آمریکایی و اروپایی، تقویت کننده پایه‌های اقتصادی این کشورها است. با بررسی و تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که ایالات متحده آمریکا در حوزه‌ی آی‌تی و عرصه‌ی تکنولوژی از فارغ‌التحصیلان و متخصصان ایرانی زیادی نسبت به سایر کشورها، بهره می‌برد. هزاران متخصص و کارمند شرکت‌‌های موفق آمریکا، ایرانی‌الاصل هستند و در صدر آن‌ها گوگل که رتبه‌ی اول از نظر تعداد متخصصان ایرانی در میان ۱۲ کمپانی اصلی تکنولوژی آمریکا را از آن خود کرده است. هم‌چنین ۱۴٪ از متخصصان ایرانی در کمپانی اپل، به عنوان برترین برند جهانی، مشغول به ‌کارند.

Iranian-Educated employees in America

قانون ممنوعیت مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به سایر کشور ها نیز در کنار تسهیلات فراوان، سختی‌هایی در پی دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان بی ثباتی و عدم قطعیت قوانین با روی کار آمدن دولت‌های مختلف دانست. آمریکا به عنوان کشوری که از لحاظ جمعیتی بیشترین تعداد ایرانی‌ها را در خود جا داده است، بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و هر روز قوانین جدیدی وضع می‌کند که در بعضی موارد منجر به عدم حمایت از مهاجران و آسیب به آن‌ها می‌شود. قانون ممنوعیت مهاجرت به آمریکا که اواخر ژانویه ۲۰۱۷ اعلام شد علاوه بر عواقب سنگینی که برای جامعه و مهاجران این کشور دارد، آسیب زیادی به صنعت آمریکا وارد می‌کند که در آینده اثرات آن در دنیای کسب‌وکار و به ویژه در بخش‌ تکنولوژی مشخص خواهد شد.

تعداد دانشجویان هفت کشور تحریم شده در قانون منع مهاجرت آمریکا

هر کدام از مهاجران هفت کشور مشمول این قانون نقش‌های بسیار کلیدی در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی این کشور دارند. ایرانی‌تبارهای مقیم آمریکا، موسس و یا در پست‌های مدیریتی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مانند گوگل، توییتر، دراپ‌باکس، اوراکل، ای‌بی و ... هستند. سرمایه‌گذارانی همچون شروین پیشه‌ور، پژمان نوزاد و علی و هادی پرتوی که میلیون‌ها دلار در استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات و تکنولوژی سرمایه گذاری کرده‌اند در تهران متولد شده‌اند.

متخصصان برجسته ایرانی فعال در صنعت آی‌تی و تکنولوژی

بر اساس آمار ارائه شده از موسسه code.org، مشاغل مرتبط با تکنولوژی و آی تی در آمریکا جزو پردرآمدترین کارها هستند و آمریکایی‌ها برای پر کردن این نوع مشاغل به اندازه کافی ماهر نیستند. بیش از ۵۰۰ هزار جایگاه خالی شغلی مرتبط با کامپیوتر در آمریکا وجود دارد که تقریبا ۴۳ هزار آمریکایی هر سال از دانشگاه‌های آمریکا با مدرک علوم مرتبط با کامپیوتر فارغ‌التحصیل می‌شوند.

سخن پایانی

با کنار هم چیدن تمام موارد فوق و این‌که ایرانیان همواره در تمام عرصه‌های علم و تکنولوژی پیشگام هستند اگر فرصتی فراهم آید تا از تخصص‌ جوانان نخبه استفاده شود و ایرانی‌ها تمایل کمتری برای مهاجرت به سایر کشورها را داشته باشند، می‌توان شاهد رشد و بهبود توسعه اقتصادی کشور بود. متخصصان مهاجر ایرانی نیز دشواری‌های زندگی در غربت و دوری از خانواده را به جان می‌خرند تا به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنند حال آن‌که اگر همین فرصت‌های شغلی، در کشور خودمان ایجاد شود، مطمئنا از سمت آن‌ها نیز استقبال صورت می‌گیرد و حتی اگر جوانان ما به آنسوی آب‌ها بروند، این مهاجرت‌ها برگشت‌پذیر خواهند بود.

شرایط نامناسب داخلی نیز را همواره نمی‌توان متوجه دولت دانست. اگر ما ایرانیان دغدغه‌ی پیشرفت کشور یا حتی ایجاد موقعیت‌های شغلی برای فرزندانمان را داریم باید از شرکت‌ها و محصولات ایرانی حمایت کنیم تا شرایط مناسبی هم برای فعالیت فرزندانمان در کشور فراهم شود و هم متخصصان ایرانی به کشورشان بازگردند.

پارسی‌جو به عنوان جستجوگر بومی ایرانی که در دسته‌ی کمپانی‌های مبتنی بر تکنولوژی جای می‌گیرد با حمایت شما، می‌تواند در طی سال‌های آتی به یکی از پررونق‌ترین و به‌روزترین صنایع ایران و حتی دنیا تبدیل شود، به شکلی که در ۵ سال آينده قادر به:

  1. افزایش ۶۰۰٪ اقتصاد اینترنتی کشور شود
  2.  برای ۲۰۰۰ جوان ایرانی اشتغال ایجاد کند
  3. به سودآوری سالانه ۵۰۰ میلیون دلار (معادل ۱۱ میلیون بشکه نفت) برسد

در ادامه شما را به مشاهده اینفوگرافیک زیر که شمای کلی از نقش جستجوگرهای بومی در اشتغال‌زایی کشورها را تصویر کرده است، دعوت می‌کنیم. در پایان منتظر نظرات ارزشمند شما در این باره هستیم. 

گره ایجاد شغل در ایران چگونه باز می‌شود؟

 

مجموع رتبه (1)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - محمد

    مشکلاتشو برطرف کنید هر چی سرچ می کنی اشتباه میاره یا خیلی خیلی قدیمی میاره باید دستی تنظیم کنیم که اخرین مطلب رو بیاره .قسمت تصاویرش هم همینطور کلا غیر مرتبط میاره .ارتقا بدید تبلیغ کنید تا شناخته بشید الان خیلیا اصلا پارسی جو نمی شناسن .

  • مهمان - علی

    اگه میخواین کشور خودمون پیشرفت کنه و خوب بشه شما هم باید پارسی جو رو بهتر کنید و تبلیغش کنید وقتی نسخه م وبایلی پارسی جو آنقدر ضعیفه و مشکل داره انتظار دارین مردم رو به پارسی جو بیان؟؟؟؟؟ تازه باید شرایط کار و محیط خوب با امکانات فراهم بشه آمریکا کجا ما کجا اونا چطور میخواین بیان ایران؟؟کشور به این تاریخ گسترده چرا باید اینجور باشه که جوانان نخبه ما برن اون ور آب؟؟ایران باهوش ترین جوانان جهان رو داره ولی استفاده ازشون نمیکنن فقط بلدن حرف از اسلام و دین و قرآن بزنن ولی عمل نمیکنن!!!!واقعا برا این مملکت متاسفم!

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!