جستجوگرها چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

جستجوگرها چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

به طور معمول، بسیاری از افراد، کسب درآمد را در ازای فروش کالا یا انجام سرویس و خدمت می‌بینند، اما درک این موضوع زمانی سخت می‌شود که سازمان‌ها خدمات خود را به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌کنند. حال آن‌که در دنیای امروز بسیاری از شرکت‌ها از طریق همین سرویس‌های رایگان می‌توانند سودآوری داشته باشند. در این مقاله درنظر داریم تا نحوه‌ی کسب درآمد کمپانی‌هایی که اقتصادشان برپایه موتورجستجو است، را شرح دهیم.

به طور حتم همه‌ی ما در زندگی خود به کرات از موتورهای جستجو استفاده کرده‌ایم. با تایپ یک عبارت، هر جستجوگری تمام توان خود را برای نمایش مرتبط‌ترین اطلاعات و محتوا به کار می‌بندد. پس می‌توان موتورجستجو را ابزاری دانست که می‌تواند حس کنجکاوی ما را درباره آن‌چه که به دنبال آن می‌گردیم ارضا کند.

در دنیای وب امروز موتورهای جستجو رتبه‌ی اول را در میان دیگر وب‌سایت‌ها از نظر تعداد بازدید‌کننده و میزان استفاده دارند که در کنار تلاش برای بهبود الگوریتم‌های جستجو و نمایش مرتبط‌ترین و به‌روزترین محتوا به کاربر، محصولات و خدمات متنوعی را برای جذب کاربر ارائه و توسعه می‌دهند . بی‌شک همه‌ی ما تا به حال علاوه بر جستجو، از محصولات و خدمات ارائه شده توسط موتورهای جستجو به صورت رایگان استفاده کرده‌ایم. ممکن است برایمان سوال شده باشد که چگونه یک جستجوگر دسترسی آسان و بدون هزینه به بسیاری از محصولات قدرتمندش را برای کاربران فراهم ساخته ، حال آ‌نکه صرف نظر از سوددهی، تکنولوژی و فناوری ساخت و ارائه همین محصولات و خدمات نیز هزینه بر است؟

جستجوگرهای بی‌شماری در دنیا وجود دارند که برای موفقیت و ادامه‌ی حیات خود و هم‌چنین سودآوری از روش‌های مختلف کسب درآمد دارند. اما آن‌چه که واضح و روشن است این‌که سیستم تبلیغات در همه‌ی آن‌ها اصلی‌ترین منبع درآمدی محسوب می‌شود. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که موتورهای جستجو با سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر و ارائه‌ی سرویس‌های و خدماتی بر اساس تکنولوژی‌های روز دنیا توانسته‌اند علاوه بر کسب محبوبیت از این طریق درآمدزایی هم داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به صورت خاص‌تر نحوه‌ی کسب درآمد گوگل را به عنوان موتورجستجویی که توانسته با ارائه‌ی سرویس‌ها و محصولات کم ‌هزینه و یا حتی بدون هزینه سودآوری داشته باشد، مورد بررسی دهیم.

گوگل چگونه کسب درآمد می کند؟ how google makes money

 گوگل شهرتش را مدیون موتور جستجوی محبوب، سرویس پست الکترونیک، مرورگر وب و ابزارهای آنلاین متنوعی که روزانه از آن‌ها در محل کار، منزل و حتی در حین راه رفتن استفاده می‌کنیم، است.

این جستجوگر در بازار سهام فایننشال تایمز جهانی(Financial Times Global 500) در رده‌ی چهارم قرار دارد و مهم‌تر از آن لقب بزرگترین موتور جستجو در دنیا را با سهم بازار  حدود ۷۱٪ از آن خود کرده است. ۱۸ سال از حضور گوگل در دنیای اینترنت می‌گذرد اما عظمت امروز چنین شرکتی در مدل کسب‌وکار آن نهفته است. گوگل مجموعه‌ای از محصولات و خدمات از جمله ابزارهای جستجو، تبلیغات، ارائه‌ و توسعه ابزارهای امنیتی و همچنین محصولات مرتبط با نقشه، آمار و نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه، سخت‌افزار و خدمات ابری را ارائه می‌دهد. بسیاری از این خدمات یا اصلا برچسب قیمتی ندارد و یا با قیمت پایین‌تر از حد معمول در اختیار کاربران قرار داده شده است و این موضوع با جریان درآمد میلیارد دلاری گوگل منافات دارد.

می‌توان گفت آن‌چه که تا امروز توانسته گوگل را چنین سراپا و پرقدرت نگه دارد، تبلیغات است که در واقع اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت محسوب می‌شود. در جایگاه‌های بعدی، درآمد‌های غیرتبلیغاتی در کنار خدمات ارائه شده توسط نقشه گوگل نیز توانسته‌اند سود قابل توجهی را برای این کمپانی رقم بزنند.

کسب درآمد گوگل

درآمد حاصل از تبلیغات

مدل کسب درآمد گوگل حاصل از تبلیغات، متشکل از دو مدل تبلیغاتی مکمل Adwords و Adsense است. این دو راهکار تبلیغاتی با نمایش آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط با جستجوی کاربر در صفحه نتایج جستجوی گوگل و یا دیگر وب سایت‌های شریک گوگل، وظیفه تامین درآمد گوگل را بر عهده دارد. در واقع تبلیغ‌کننده موظف است مبلغی را بر اساس تعداد کل کلیک‌های دریافتی بر آگهی خود پرداخت نماید.

  • Adwords

بخش عمده‌ای از درآمد ۷۵ میلیارد دلاری گوگل در سال ۲۰۱۵ از تبلیغات adwords به دست آمده است. بیش از ۷۷٪ این درآمد یعنی چیزی حدود ۵۲ میلیارد دلار، از طریق وب‌سایت‌های خود گوگل حاصل شده است. می‌توان گفت تبلیغات adwords تقریبا با تمام سرویس‌های گوگل یکپارچه و ادغام شده است. در واقع تمام وب‌سایت‌ها و محصولات پیشنهادی که موقع اتصال و استفاده از جیمیل، یوتیوب، گوگل مپس و دیگر وب‌سایت‌های گوگل به شما نمایش داده می‌شود، از طریق پلت‌فرم adwords گوگل تولید و ارائه شده‌اند. تبلیغ کنندگان به ازای هر کلیک بازدیدکننده بر روی تبلیغشان، مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کنند که این کلیک بسته به نوع عبارت جستجو ممکن است ارزشی معادل چند سنت تا بیش از ۵۰ دلار را داشته باشد. 

درآمد حاصل از تبلیغات گوگل

  • Adsense

برنامه‌ی تبلیغاتی دیگری است که گوگل آن‌را برای همکاران و دیگر تولید کنندگان محتوای آنلاینی که تبلیغات گوگل را در وب‌سایت‌های خود قرار می‌دهند، ارائه کرده است. تبلیغات adsense مشابه تبلیغات گوگل در صفحات خودش است با این تفاوت که در وب‌سایت‌های موردتایید گوگل در سراسر اینترنت نمایش داده می‌شود. همچنین گوگل تبلیغات برندی را با معرفی محصولات و خدمات تبلیغ‌کنندگان در قالب ویدئو، متن، عکس و تبلیغات تعاملی و نمایش در ویدئو‌های یوتیوب، گوگل مپس و دیگر وب‌سایت‌های گوگل، انجام می‌دهد. ( این سبک از تبلیغات با نام تبلیغات بنری کلیکی در ایران شناخته می‌شود)

با کلیک بر روی تبلیغ نمایش داده شده در وب‌سایت‌های عضو، بخشی از درآمد حاصل به وب‌سایت پرداخت می‌شود و گوگل مابقی مبلغ را برای خود نگه می‌دارد.

درآمد حاصل از تبلیغات adsense حدود ۲۳ درصد (یا ۱۵ میلیارد دلار) کل درآمد گوگل از تبلیغات در سال ۲۰۱۵ را شامل شده است.

در سال ۲۰۱۴، گوگل چیزی حدود ۹۰٪ درآمد خود را از تبلیغات کسب کرد. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ درآمد گوگل افزایش ۲۰٪ را داشته که این افزایش را می‌توان نتیجه‌ی افزایش تعداد کلیک‌های پرداختی، قالب تبلیغات جدید و افزایش در تعداد تبلیغ کنندگان و کاربران کشورهای در حال توسعه دانست.

درآمدهای غیرتبلیغاتی

باقی‌مانده درآمد گوگل در سال ۲۰۱۵ که چیزی حدود ۸ میلیارد دلار است از مجموعه پروژه‌های غیر تبلیغاتی حاصل شده است. این طرح مجموعه‌ای متنوع از پروژه‌ های تجارت آنلاین و آفلاین را شامل می‌شود. خدماتی همچون گوگل پلی استور، کروم کست، chromebook، اندروید، google apps، و پلت فرم ابری گوگل در دسته‌ی درآمدهای غیر تبلیغاتی آنلاین گوگل جای دارد. اتومبیل‌های مشهور خودران گوگل، عینک گوگل و سرمایه گذاری در یک نیروگاه خورشیدی در صحرای موهاوی از جمله پروژه‌های آفلاین گوگل محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۴ این کمپانی ۱۱٪ درآمد خود را از طریق این نوع تجارت کسب کرد. البته قابل ذکر است که درآمد این نوع کسب‌وکار گوگل با درآمد حاصل از تبلیغات این کمپانی هرگز نمی‌تواند برابری کند.

اتومبیل بدون راننده گوگل

گوگل مپس

گوگل مپس به طور خاص ابزار مسیریابی محبوبی است که نه تنها در کامپیوتر‌های رومیزی بلکه در  دستگاه‌های همراه نیز توانسته قدرتمند باشد. نتیجه‌ی جستجوی نقشه‌ی یک شهر در گوگل مپس، یک نقشه دقیق از شهرستان است. در واقع سرویس نقشه این امکان را به کاربران می‌دهد که بر تصویر زوم کنند، آن را بچرخانند و برای جستجوی مناطق و نواحی اطراف بر روی نقشه حرکت کنند. در سمت راست صفحه‌ی نتایج جستجو نیز تبلیغات کوچکی از کسب‌وکارهای مستقر در آن شهر، هتل ها، رستوران‌ها و لینک به دیگر سایت‌های ارائه کننده‌ی نقشه‌ی شهر نیز مشاهده می‌شود.

نوآوری گوگل در نمایش کسب‌وکارها با نمادهای متفاوت در سرویس رایگان نقشه نیز توانسته به منبع درآمدزای دیگر سرویس نقشه گوگل تبدیل شود.

هر نقشه با نمایش کسب‌وکارهای شخصی در سطح خیابان‌ها، یافتن موقعیت دقیق آن نقطه را آسان‌تر می‌کند. انواع کسب‌وکارهای مختلف مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها، و خرده‌فروشی‌ها با نمادهای متفاوتی نمایش داده شده‌اند که شناسایی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. با این حال در شهرهای بزرگ با تعداد بسیار زیادی کسب و‌کار بدون اطلاع از آدرس، نمی‌توان موقعیت آن مکان را تشخیص داد.

برای موثر و ساده کردن تجربه کاربری در کنار افزایش درآمد، گوگل این امکان را فراهم آورده که کمپانی ها به جای نمایش یک مکان با آیکون های عمومی با پرداخت مبلغی از لوگوی تجاری خود در نقشه استفاده کنند. این نوع تبلیغات در مقیاس کوچک می‌تواند نقش به سزایی برای هدایت کاربران به سمت آن کسب و کار و به رسمیت شناختن برند تجاری داشته باشد.

نمایش لوگوهای تجاری در گوگل مپس

نمایش لوگوها می‌تواند نقش کمک کننده‌ای برای افزایش مشتریان یک کسب و کار و اعتماد به آن و شناسایی مکان‌ها و موقعیت‌های جدیدی باشد که تا به حال آن‌ها را امتحان نکرده‌اند. مشاهده آرم و لوگوی یک شرکت معروف و قابل اعتماد و مسیریابی دقیق و مشخص حتی تا جلوی درب آنجا هم برای کاربر و هم برای آن شرکت می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. برای مثال یک نقشه پر از رستوران‌های عمومی برای مسافران خسته وگرسنه‌ای که تازه به یک شهر غریب رسیده‌اند می‌تواند خیلی مناسب نباشد. اما با این طرح تبلیغاتی بهبود یافته ، مسافران می‌توانند تنها با جستجو و یافتن آرم رستوران موردعلاقه‌ی خود نزدیک‌ترین مکان را پیدا کنند. این نوع تبلیغات لزوما کاربر نقشه را به یک مشتری پر‌و‌پاقرص کسب‌وکار نمی‌تواند تبدیل کند اما مشاهده مداوم یک نام و برند خاص در این نوع تبلیغات، می‌تواند بسیار مفید و حائز اهمیت باشد.

ارائه‌ی نقشه سفارشی

فروش برنامه‌های نقشه‌برداری سفارشی، APIهای نقشه گوگل و ارائه‌ی نسخه‌های مناسب نقشه گوگل برای استفاده در  اپلیکیشن‌های موبایلی و یا آنلاین کسب‌وکارها توانسته سهم خوبی در افزایش درآمد گوگل داشته باشد. در کنار دسترسی به نسخه رایگان API نقشه گوگل، دیگر خدمات و قابلیت‌های متنوع API نقشه این کمپانی که شامل پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته و افزایش ظرفیت جستجو و درخواست کاربران، وضوح بالاتر تصاویر و سیستم کنترل تبلیغات با دریافت هزینه انجام می‌گیرد.

درآمد گوگل

یک اشتباه بزرگ; موتورولا

با همه‌ی این‌ها، این‌که کسب‌وکار از طریق تبلیغات گوگل یک سیستم درآمدی عظیم است و گوگل در سالیان اخیر توانسته به میلیاردها دلار سود خالص دست یابد، بدین معنا نیست که این کمپانی همیشه قدم‌های درستی را برداشته است. بزرگترین اشتباه مالی گوگل در سال‌های اخیر خرید ۱۲.۵ میلیارد دلاری موتورولا در سال ۲۰۱۱ بود.

در ژانویه ۲۰۱۱، گوگل به لطف موفقیت سیستم عامل اندرویدش، رهبر و مالک جهانی پلت‌فرم‌ تلفن‌های هوشمند شده بود. اگر چه تا قبل از این گوگل در بازار موبایل به عنوان یک کمپانی فروش نرم افزار حضور مشارکت داشت، اما با خرید موتورولا ضرر بسیار زیادی را متحمل شد. تصور گوگل این بود که می‌تواند از طریق همکاری با تیم توسعه نرم افزار اندروید، کسب‌وکار موتورولا را بهبود بخشد.

این معامله به بزرگترین شکست در تاریخ گوگل تبدیل شد و پس از دو سال آن را با قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار به لنوو فروخت.

گوگل، موتورولا را به لنوو فروخت

نتیجه

گوگل از زمان حضورش در سال ۱۹۹۸ تا به امروز با ارائه‌ی محصولاتش توانسته نام خود را به یک برند تبدیل کند. کاملا روشن است که خدمات بی هزینه و یا کم هزینه گوگل تماما از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای بهره برده‌اند که در طی روند تولید، انتشار و افزایش قابلیت‌ها برای رضایت عمومی کاربران نیاز به سرمایه گذاری و صرفه بودجه دارند. تبلیغات و مجموعه پروژه‌های تجاری آنلاین و آفلاین منابع درآمدی گوگل هستند که در کنار تامین بودجه و هزینه طراحی و ساخت محصولات و خدمات توانسته‌اند سود بسیار زیادی را عاید آن کنند. اما سود حاصل از تبلیغات بازوی قدرتمندی است که گوگل با تکیه بر آن توانسته چنین در دنیای تکنولوژی جولان دهد.

مجموع رتبه (1)
5 از 5 ستاره

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • مهمان - محمد شکاری بافقی

    VERY VERY BEAUTIFUL LOVELY OK THANKS

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره
  • مهمان - علی صیدالی

    درود بر شما که برای درخشش ایران تلاش میکنید.

    پارسیجو و یوز دو موتور جستجوی ایرانی‌هستند که روز به روز در حال پیشرفتند و ما هم خوشنود از آنیم.
    قدرت گوگل با ایده هایی که روز به روز درحال اجرای آن است پیشرف میکند یا حداقل رشد کم تری میکند چون موتور های دیگه هم در حال رشد هستند .البته هنوز هیچ موتوری توانایی گوگل را به دست نیاورده است.
    خواهشم این است لیستی از سایت های خارجی که مشابه ایرانی را دارند رو تهیه کنید که ما که جند ماه است گوگل را تحریم کرده ایم،دیگر سایت ها رو نیز تحریم کنیم.

    موفق و پیروز باشید

  • ممنون از اینهمه لطفی که به پارسی جو دارید

خبرهای یک هفته گذشته

هیچ مطلبی پیدا نشد!